vrijdag 23 november 2018

Wat is kunst...

Maandag 5 november 2018. Als ze nog geleefd had, was mijn schoonmoeder gisteren 93 jaar geworden. Helaas is ze al anderhalf jaar niet meer onder ons. Ik denk vaak aan haar de laatste tijd. Ik denk vaker aan haar dan aan mijn eigen moeder. Is dat niet vreemd? Vandaag denken we extra aan haar. 


En ook aan mijn nichtje. De dochter van mijn oudste schoonzus viert ook haar verjaardag. En ook aan  een neefje. De zoon van de oudste zoon van mijn schoonzusje. Zijn jullie er nog? Zal ik het samenvatten? Mijn schoonzus (de oudste zus van de man) vierde tot voor kort drie verjaardagen op 1 dag. Die van haar moeder, haar dochter en haar kleinzoon. Nu haar moeder er niet meer is heeft ze een heel klein beetje ruimte gekregen. Die heeft zich onmiddellijk ingevuld want nu kan ze eindelijk  bij haar kleinzoon blijven eten op zijn verjaardag. Dat kon al die jaren niet.


Maar goed, ik wilde eigenlijk schrijven over kunst. Ik had daar vaak discussies over met schoonmoeder. Ze was een boerendochter uit de polder en had, ondanks haar brede belangstelling, niet veel op met 'kunst'. Het leverde vaak hilarische taferelen op.


Ik moest even aan haar denken toen me vandaag iets grappigs overkwam. Bij gebrek aan een keukenrol, gebruikte ik een rol toiletpapier om de ergste troep van de grond op te rapen. Ik had een volle  ketchupfles laten vallen. De rol stond nog op het tafeltje en zou later teruggezet worden op de plaats waar hij hoort. In mijn zak had ik een leuke paperclip in de vorm van een bril. Nu viel de paperclip uit mijn zak (die een beetje los hing) en precies in het gat van dat rolletje.

Ik heb er even een foto van gemaakt en er een mooi achtergrondje achtergeplat. Oh en ik heb de foto een kwartslag gedraaid. Dat is alles. Wat is kunst? Ik vind het wel een kunstige foto. Mijn schoonmoeder zou gezegd hebben..... precies in het gat gevallen? Dat is pas kunst. Dat lukt je geen tweede keer.... :-) Mijn schoonmoeder... ik mis haar echt.

3 opmerkingen:

  1. Kunst is hoe je naar iets kijkt en wat jij er in ziet. Ja, ik vind het ook wel kunst, ik keek eerst de foto's en dacht aan kunst, nadat ik je verhaal las begreep ik het en dacht: Geen kunst! Hahaha
    Groetjes en van harte gefeliciteerd nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe toevallig... Vandaag mijn bijdrage geleverd aan de tentoostelling Zin in Kunst in onze Ontmoetingskerk. Je mag een verhaal, beeld inleveren dat wat met je doet of wat je zelf maakte of schreef of anderszins. Ik deed dat laatste. Ik zal kijken of ik een link kan maken naar de documenten..

    BeantwoordenVerwijderen