dinsdag 26 december 2017

Chaos...

Zaterdag 23 december. Over vandaag kan ik kort zijn en de dag zelfs in een woord samenvatten. Dat woord bestaat uit vijf letters: chaos. In het dorp (streek) waar ik nu woon eten de mensen graag en veel. Dat betekent in de praktijk, chaos op de weg, lange rijen in de winkels voor de kassa in de supermarkt, bij de bakker, de slager, de groenteboer. Kerstdrukte is normaal deze laatste dag voor de kerst maar zoals het er hier in de buurt aan toe gaat.... mensen zijn gewoon paniekerig... alsof er na kerst geen leven meer bestaat. Echt! Elk jaar kijk ik er weer met verbazing naar. 


Zo stond er een mevrouw voor mij bij de bakker die 66 (!) broden besteld had en nu op kwam halen. Ze vertelde me dat ze niet op zondag en kerst naar de winkels wil maar dat haar jongens toch moeten eten. Hoeveel jongens heb je dan vroeg ik? 7 zei ze. En een man. Maar die eet niet veel. Moet je je voorstellen... 56 broden. En dan nog beleg. Ik hoop dat ze ze wel zelf smeren zei ik. Nee, dat doe ik voor ze zei ze lachend. Maar eerlijk gezegd ben ik blij dat er al twee getrouwd zijn en er volgend jaar weer een de deur uitgaat. Het is nu aftellen zei ze er nog vrolijk achteraan. Ik heb het ergste gehad. Respect en diepe buiging voor deze mama. Ik was nog niet helemaal bekomen van de schrik toen ik zelf aan de beurt was. Het kassameisje zei lachend: ik heb bij een van die zonen in de klas gezeten. Ze zijn allemaal broodmager.


En dan te bedenken dat alle supermarkten hier alle dagen gewoon de hele dag tot in de avond geopend zijn en je dus in theorie helemaal niet zo hoeft te hamsteren. Maar goed, dat gaat mij niet aan natuurlijk. Ook hier geldt weer het bekende (familie) spreekwoord: wat je niet begrijpt moet je maar bewonderen. Wij gingen in ieder geval eerst het dorp maar eens uit voor een lunch op een adres waar in een straal van een kilometer geen winkel te vinden is. Dat was vast lekker rustig. Pas aan het eind van de middag, toen iedereen de buit zo'n beetje binnen had, zijn wij boodschappen gaan doen. Er lag nog meer dan genoeg om uit te kiezen. Niks aan de hand dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten