zaterdag 13 februari 2021

Lezen...

Nog heel goed weet ik het moment dat ik kon lezen. Het was aan de ontbijttafel en voor me stond een pak hagelslag. En sommige van de woorden herkende ik en kon ik dus lezen. Daarna ben ik nooit meer opgehouden met lezen. Ze noemden mij thuis altijd de lettervreter. Mijn nieuwe buurman is ook een lettervreter, ik vertelde daar al eerder over. Fijn is dat.
We hebben altijd iets om over te praten. We bevelen elkaar boeken aan en ook overleggen we voor we een boek kopen of de ander het al niet gekocht heeft. Iets wat vorig jaar regelmatig voorkwam en natuurlijk zonde is van het geld. Voor dit jaar hebben we een nieuw plan bedacht. 1x per maand geven we elkaar een boek te lezen wat totaal uit onze comfertzone is. We lezen het en bespreken het achteraf. Wij vinden dat een geweldig idee maar onze partners vinden het volkomen absurd. Waarom zou je een boek lezen waar je je niet toe aangetrokken voelt? Nee, niet hun ding. Maar dat geeft niet.
Grappig genoeg gaven we elkaar als eerste een boek uit dezelfde categorie te lezen. Hoewel toch weer heel verschillend. Ik gaf hem de Haagse jaren door Theo Brinkel. De politieke memoires van Ruud Lubbers. Daarover in een ander blog meer. Ik kreeg de biografie van Martien Meiland van hem te leen. Ik kijk vrijwel geen tv en wist amper wie die man was maar werd snel bijgepraat door de buurvrouw. Totaal uit mijn comfert zone dus maar vlotjes geschreven dus in een mum van tijd uit. Wat een bijzonder leven heeft die man geleefd zeg! Zelf had ik dit boek in geen miljoen jaar gekocht, dus missie geslaagd wat de keuze van de buurman betreft. Andersom was het ook een voltreffer. Hij heeft het door mij uitgezochte boek met veel plezier gelezen. Hoewel ik dacht dat het CDA niet echt zijn politieke kleur was en daarom niet in zijn comfertzone zou liggen. Hij was er helemaal mee in zijn element. De nabespreking vond plaats bij mij aan de keukentafel ( op gepaste afstand) met koffie en zelfgebakken boterkoek. Het was een klein feestje. Deze boeken lazen we in Januari en we gaan er mee door want wat ons betreft is het experiment geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten