zaterdag 14 augustus 2021

Recept #4...

De buurman heeft een groentetuin en omdat hij elk jaar teveel zaait mogen wij mee-eten. Wat een rijkdom is dat. In ruil voor de groenten en fruit, help ik mee om de tuin onkruidvrij houden. Daar protesteert de buurman dan steeds tegen want dat kan hij best zelf, maar als ik hem hoor hijgen (hij heeft slechte longen) dan doe ik toch maar even of ik oostindisch doof ben. Het is een lieverd. Gisteren bracht hij weer enorm veel prei. Zomerprei is zó lekker. Ik maak er soep van. De foto leende ik want ben heel slecht in het maken van smakelijke eet foto's. Dat is echt een vak apart. Het werd een grote pan. Een gedeelte ging naar de buren, we aten er twee keer een kop van bij de lunch en de rest ging in de vriezer voor later! Jummie. Je hebt nodig: 400 gram prei, een kleine aardappel, knoflook, groentebouillon, spekreepjes, chilipeper, zout, twee uitjes, olie om in te bakken
Zo maak je het: Olie in de pan. Ui en knoflook snipperen en even bakken. Daarna de prei goed wassen, in ringen snijden en in grove stukken snijden. De aardappel schillen en in stukken snijden. Doe allebei bij de uit en knoflook. Bouillon erbij (ik deed een kleine liter volgens mij). Laten koken tot het gaar is. Spekjes in een koekepan uitbakken (geen olie toevoegen) en lekker krokant laten worden. Uitlekken op een stukje keukenpapier. Als de soep gaar is kun je met de staafmixer alles pureren tot een gladde massa. Op smaak maken met peper en zout. Kijk met dat laatste een beetje uit want de spekkies zijn al erg zout. Wat lenteuiringetjes kun je ter versiering toevoegen. Ook geraspte oude kaas is lekker, maar ook best wel zout. Kijk daar dus mee uit. Lekker met wat geroosterde boterhammen. Jummie! Laat de prei maar komen buurman.....

2 opmerkingen:

  1. Geweldig om zo met je buren over en weer om te gaan. Je soepje ziet er lekker uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie elkaar zo kunnen helpen. Wij hebben ook een groententuin en regelmatig te veel voor onszelf. Heerlijk om uit te delen en een ander blij te maken. Jouw recept ga ik bewaren en uitproberen. Dank je wel.
    Groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen