vrijdag 27 augustus 2021

Ansichtkaarten #4...

Ansichtkaarten maken is zo'n leuk werkje vind ik. Het is klein en overzichtelijk en geeft vrijwel altijd een mooi resultaat. Ook nu laat ik jullie er een stuk of vijf zien. Hier komen ze...
Voor de bovenste kaart gebruikte ik een afbeelding uit (ik denk Mollie Makes) een tijdschrift. Het randje eromheen (niet heel goed te zien op de foto) is uit de erfenis van mijn moeder. Ik vertelde al eerder dat zij ook kaarten maakte en een enorme verzameling van die goud en zilverkleurige stickers had. Ik gebruik ze nu op maar heb nog een lange weg te gaan voor het zover is. De ondergrond is van een block wat ik ooit kocht bij de Action?
Ah ja, deze kaart ontstond bij toeval. De stickers van mama waren het uitgangspunt. Ze waren nogal blauw. Grieks blauw noem ik deze kleur altijd. Zomaar wat knipsels uit tijdschriften. De stickers komen uit Zuid- Afrika. Ik kocht ze in Kaapstad toen ik daar was om de geboorte van ons eerste kleinzoontje mee te maken. De kleine man is nu ook al weer zes. Hoog tijd om ook hier even door te werken want ook van deze stickers heb ik er nog genoeg!
Het materiaal voor deze kaart is nog ouder. De ondergrond is knutselpapier van de Hema. Daarop een ovaal geknipt met zo'n kinder kartelschaartje. De sticker komt uit de boedel van mijn moeder. Beertje Paddington (?) is van stof en geplakt op dubbelzijdig plakspul wat een beetje lijkt op het boeklon van vroeger. Zelfklevend folie maar dan plakkend aan twee zijden. Ik weet niet hoe het heet. Het stofje gebruikte ik ooit om er iets van te naaien voor mijn eigen kinderen. Heel lang geleden dus.
De ondergrond voor deze kaart is ook weer van zo'n block van de Action. Dat was leuk spul. Een beetje dunnig karton met vrolijke motiefjes. Ik twijfelde of ik er het kaarsenplaatje op zou plakken. Was het niet teveel kerst? De kleuren gaven aan van niet dus deed ik het gewoon. Omdat het kan, zegt mijn vriendin dan altijd en ze heeft gelijk.
De laatste kaart draag ik op aan de liefst aller mannen. Hij vierde zijn verjaardag en we aten taart. Niet deze bijzonder lekker uitziende taart maar een met aardbeien en slagroom. Oh oh oh, wat was dat smullen. De afbeelding op de ansichtkaart ziet er wel lekker uit hè op die mooie cakeschaal met dat bestek en dat lintje. Ik heb alles in huis, misschien moet ik het plaatje gewoon eens proberen na te maken. Nee, laat ik dat maar niet doen. Precies namaken is niet zo mijn ding. De postzegels kreeg ik van mijn vader. Hij vond ze ook weer ergens in een lade. De ondergrond voor de kaart is van hetzelfde block als hierboven beschreven. Het randje om het plaatje heen ook weer uit de boedel van mams. Zo kwam met relatief weinig moeite een weer een leuke set te voorschijn. Gewoon uit voorraad gemaakt. Het was me weer een genoegen ze met jullie te mogen delen. Dank voor je bezoek en graag tot een volgende keer. Dagdag!

2 opmerkingen: