donderdag 26 augustus 2021

De dorpsApp #9...

We gaan weer eens zien of er nog wat op de dorpsapp te vinden is. Kijken jullie mee? Ik doe het maar op volgorde van aanmelding. Daarvoor ga ik even kijken (scroll scroll) terug naar 25 mei. Heb ik zo lang geen update gegeven? Foei toch van mij. Ik zie een mooie leren bank. Gratis af te halen. Nou, dat was me even wat. Daar waren heel veel mensen geinteresseerd in. Er werd geloot en hij werd gewonnen door een jongeman die op kamers ging. Top! Verder was er een oproep van iemand wiens ouders 50 jaar getrouwd waren en het jammer vond dat het niet uitgebreid gevierd kon worden. Of ze misschien een kaartje in de bus konden krijgen om het toch een beetje feestelijke dag te laten zijn? Nou dat kwam helemaal goed! Niet alleen kregen ze kaartjes, maar ook bloemen, fruitmanden en ander moois. Het werd een echte een feestdag voor het echtpaar. Iemand vroeg om een multimeter en ik vroeg me af wat dat zou zijn. Ik weet het nog steeds niet maar een minuut na de oproep kwam er een antwoord dat iemand er een had. Ook komt er een oproep vanuit de gemeente om mee te denken over een locatie voor het plaatsen van een ondergrondse container voor incontinentie en luiermateriaal. Er worden meteen drie locaties geopperd. Meteen daar achteraan een aanbod van een chefkok die een menu doorstuurt wat in de box thuis bezorgd kan worden. Met aanwijzing om te bereiden. Ik moest even glimlachen om de combinatie. Meer mensen met mij want er komt wat reactie. Goedmoedige woordgrapjes vooral. Het vogelpark in het dorp hier vlakbij heeft problemen als gevolg van het uitblijven van inkomsten vanwege corona. Twee kinderen hier uit het dorp starten spontaan een inzamelingsactie. Ze komen lege flessen ophalen. Ze willen ook andere klussen aanpakken zoals poepscheppen bij de paarden. Of een drumsessie geven. Ja, men houdt hier van afwisseling en heeft het hart op de goede plek.
Ook zorgelijke berichten worden geplaatst. Bijv. dat er een klein jongetje van vijf zelf op een fietsje naar de camping hier in de buurt is gereden. De politie is onderweg. Het kleine mannetje is een beetje verdrietig. Gelukkig komt na 8 (!) minuten al de melding dat de ongeruste moeder onderweg is naar haar kleintje. Er gaat een zucht van verlichting door de App. Pfft. Kleine man heeft inmiddels een ijsje gekregen voor de schrik. De roeivereniging (ik wist niet dat we hem hadden) is op zoek naar nieuwe leden. Na afloop gezellig met elkaar een wijntje wordt beloofd. Dat komt denk ik wel goed! Er staat een auto op de smalle dorpsdijk geparkeerd. en er kam niemand langs. De politie is gebeld. Verder is er weer gedoe over kranten die niet bezorgd worden. Ze worden meteen nagebracht gelukkig. Ze zijn echt leuk om te lezen, die locale krantjes. Iemand anders prijst zijn Fiat Panda 0.9 Twinair aan. Met airco. Zegels van de supermarkt in het dorp hier verderop worden aangeboden! Soms kun je op deze manier net je kaart volgespaard krijgen. En dan komen we als vanzelf op 4 juni bij het bericht waar ik een tweede foto van plaats. Namelijk dat Teuntje weggelopen is. Teuntje is een oude Jack Russel en een beetje kippig (slechtziend) Het duurt bijna een uur.... maar gelukkig wordt Teuntje gevonden. Ze bleek toch een behoorlijke wandeling gemaakt te hebben. Nu we toch over een diertje praten gaan we meteen maar door naar de volgende app. Er wordt een goed tehuis gezocht voor een mooie 1 jarige haan ;-) Ik moet daar altijd een beetje om grinniken. Meestal zijn het mensen die vanuit de grote stad naar hier zijn verhuisd. Leuke diertjes gekocht maar dan maken ze herrie. Zoals een jonge haan dat doet bijvoorbeeld en volgt de spijt al snel. Het was geen probleem een nieuwe eigenaar te vinden. Net te laat melden andere dorpsgenoten dat ze even daarvoor 45 euro voor een nieuwe haan betaald hebben. Das pech. Volgend bericht gaat over een stiltedag in een van de twee kerken die het dorp rijk is. Ook meteen een kleine reclame voor meer stiltedagen in de dorpen hier in de buurt.
Ach kijk nou, een poppenkast. Iemand wil hem weggeven. De poppen moeten soms nog wel geopereerd worden want romp en hoofd gescheiden. Dan is er in ieder geval intensief mee gespeeld en dat is fijn om te lezen. Ook worden langzamerhand weer allerlei activiteiten opgestart in het dorp. Zo kun je in het dorpshuis gaan biljarten. Wel zoveel mogelijk aan tafels blijven zitten, wordt er bij verteld. Iemand meldt dat er een mevrouw op FB mooie tekeningen van het dorp maakt. Je kunt ze kopen en zijn niet duur. A4 formaat met lijst kost maar 12,50 euro. Er worden 30 nieuwe huizen gebouwd hier in het dorp. Je kunt naar de gemeenteraad om te luisteren wat er besproken wordt. Ook dat wordt gecommuniceerd via de app. Dan een oproep voor een druppellader. De vrager heeft een lege caravan accu en die heeft hij opgeladen nodig voor de mover. Er wordt een gewone lader aangeboden. Of dat ook goed was, vermeldt de story niet. Er wordt om een imker gevraagd want er zit een enorme zwerm bijen in een notenboom. Dezelfde zwerm zat vanmorgen bij ons in de tuin maar trok verder voordat ik de buurman kon vragen. Hij is imker. Oh, ik scrolde even verder door de app en zie dat iemand een druppellader heeft gevonden. Hoera! Er zijn loopeenden ontsnapt. Autocorrect maakt er loopbanden van. Gelukkig stond er een foto van desbetreffende eenden bij. Anderhalf uur later werden ze getraceerd. 11 juni zien we hier en daar foto's van mensen die hun huis versieren ivm het EK voetbal en in de speeltuin (ja, die hebben we hier ook) komt een springkussen. Leuk voor de dorpskinderen en hun vriendjes. Ik ben er nog steeds niet achter waar de speeltuin precies is. Misschien daar maar eens heen wandelen en hem gaan zoeken.
Op de volgende foto zien we zes mooie stoelen. Je mag ze gratis en voor niets komen ophalen. Iemand anders ruimt de kast op en vindt nog een flinke voorraad kinderkralen. Een uur later zit een ander kindje er mooie kettingen mee te rijgen en zien we daar een foto van.
Ach en dan weer een weglopertje. Dit keer is het een ruwharige tekkel. Hij heeft geen halsbandje om en wandelt gezellig via de hoofdstraat de dijk op. Hij laat zich niet vangen of lokken met een lekker hondenkoekje. Daarom wordt via de app de route gevolgd die hij aflegt. Steeds meldt zich iemand waar het hondje is. Zo leuk is dat! Het is net een spannende achtervolging op tv. Het blijkt een logeerhondje te zijn die door het hek is geslopen. Probleem is alleen dat de oppas het hondje niet heel goed kent en het hondje geniet van zijn avontuur. Hilarisch! Uiteindelijk kwam alles toch weer goed. Zomaar weer een greep uit de vele berichtjes die langskwamen op deze app. Ik vermaak me er kostelijk mee. Ik hoop jullie ook. Ik zei het al eerder.... never a dull moment in dit kleine dorp aan de mooie rivier.
In totaal kan ik 91 berichtjes/foto's en reacties van de telefoon wissen. Dat ruimt lekker op. Ondertussen ga ik vast nieuwe berichtjes sparen voor een volgende keer. Tot dan!

2 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig blogje heb je geschreven. Leuk die app waar veel mensen aan meedoen. Zo leer je de buurt en de mensen kennen. Vast een heel leuk dorp waar je woont. Veel woonplezier,dan kunnen wij weer van je berichtjes genieten.
    Groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Merel, het is hier inderdaad heel fijn wonen. Nog echt zo'n dorp van vroeger. Met weinig stress en veel vriendelijkheid. We boffen echt dat we hier kunnen wonen.

      Verwijderen