maandag 30 augustus 2021

Dagboek 1 tm 5 juli 2021...

Lang, heel lang geleden gaf mijn zusje me, toen ik in het ziekenhuis lag, een doosje. Toen ik het openmaakte zag ik 6 bolletjes haakkatoen en een schriftje van zusss. Voorin stond onderstaande tekst geschreven. Mijn zus is zwaar dyslectisch en schrijft niet graag dus dit was al de eerste verrassing. De bolletjes haakkatoen liggen nog onaangeroerd en ook met het schrift had ik nooit iets gedaan, tot nu. Ik liep al heel erg achter met mijn journal voor juli en ik voorzag ook nog eens heel weinig tijd om dat in te halen. Bovendien gebruik ik dit jaar alleen wat ik heb en koop ik niks nieuws op hobbygebied en dat leidt tot mooie vondsten. Achterin de kast stond dit doosje te wachten. Mijn zusje had het al voorzien. Het stond te wachten tot die tijd. Ze schreef het als laatste zin.En die was nu gekomen. Ik plakte wat op de eerste bladzijde. Een stempelrandje links (wat ik later inkleurde) een konijntje uit een tijdschrift, een quote die ik mooi vond, een sigarenbandje van mijn vader gekregen, en de mevrouw met de globe voor haar hoofd. Na de ziekenhuisopname kon ik weer reizen en de wereld intrekken. Het was niet echt een samenhangend geheel maar het begin was er.
De volgende pagina begon ik met het dagboek. Het verslag van donderdag 1 juli schreef ik op een oude verjaardagskaart die ik vorig jaar van mijn vader kreeg. We waren net in volledige lock down. Een week daarvoor nog maar en alles was nog heel spannend en onzeker. Vader schrijft daarover in de kaart. Ik schreef om zijn boodschap heen en plakte in het hoekje een mooie quote van Henry David Thoreau. Hij schrijft: Geluk is als een vlinder, hoe meer je het najaagt, hoe meer het je zal ontwijken. Maar als je je aandacht op andere dingen richt, komt het vanzelf zachtjes op je schouder zitten. Mooi hè? Op de rechterpagina een bladzijde uit de Flow kalender uit 2016. In a gentle way you can shake the world~ Gandhi.
We slaan de bladzijden om en zien de layout van 2 juli. Omdat dit schrift nogal dik is kan ik het me veroorloven af en toe een collage te maken. Of zomaar een mooi plaatje te plakken. Links schreef ik het verslag van de dag. Aan de rand plakte ik een stukje cadeaupapier van mijn verjaardagscadeau van 2020. Ook van mijn zusje. Het grauwe papier is een stukje verpakking van een bol.com zending. Een klein stukje pagina van een oud boek en een uitgeknipt plaatje uit een tijdschrift met daarop verschillende soorten knopen/macrame. Rechts gewoon een gezellig plaatje met allemaal vrouwengezichten en een stempel die ik even uitprobeerde. Niks bijzonders zoals jullie de pagina's nu zien maar nadat ik er tussendoor geschreven heb, ziet het er anders uit.
De pagina's van zaterdag 3 en zondag 4 juli zijn nog saaier. Maar ook nu weer geldt: na het schrijven van de verslagen ziet het er anders uit. Een plaatje over twee bladzijden geplakt, onderaan nog een randje washitape en op de rechterpagina een bloem van een pons die ik al heel lang geleden kocht maar bijna nooit gebruikte.
Maandag 5 juli was een drukke dag en ik had veel ruimte nodig om alles te beschrijven. In het midden over twee pagina's weer een vrouwenportrettenreeks. Andere vrouwen maar net zo mooi. Rechts een prijskaartje waar ik op stempelde. Er staat: today is the day for... Ik besloot het touwtje er aan te laten zitten. Het geeft een luchtig effect. Links aan de rand van de pagina weer een stukje cadeaupapier met hartjes en de andere helft van de bloem van de vorige pagina.
En zo zijn de eerste bladzijden van het dagboek van juli alweer gevuld. Het is fijn om even in een ander boek te werken. Om te schrijven op mooi glad papier. Je pen glijdt er als het ware overheen. Ook fijn om op lijntjespapier te schrijven die ook nog eens op een prettige afstand van elkaar zijn. Plakken en knippen is altijd een feestje. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten