vrijdag 16 juni 2017

Autorijden...

7 juni. Vanmorgen schrok ik me een hoedje. Ik was aan het stofzuigen in de keuken in een hoekje achter de tafel. Terwijl ik omhoog kwam keek ik recht in het gezicht van een wildvreemde man. Hij zag me schrikken en maakte meteen al een gebaar van "sorry" Met bonkend hart van de schrik deed ik de achterdeur van het slot want ik zag dat ik van deze man niks te vrezen had. 


Achter de heg stond een levensgrote vrachtwagen met draaiende motor. De man had papieren in de hand en keek lichtelijk wanhopig. Hij kwam met een vracht uit Letland en was op weg naar een bedrijf hier in de buurt. Maar de weg was afgesloten en hoe kon hij daar nou het beste naartoe rijden. Zijn navigatiesysteem had het opgegeven en hij wist het gewoon niet meer.


Gelukkig kon ik hem een alternatieve route laten zien. Ik heb er een paar weken geleden een getekend en die heb ik standaard in de keuken liggen (met kopieën om mee te geven) Hij was er erg blij mee. Opgelucht vooral en bedankte me vriendelijk. Nogmaals verontschuldigde hij zich dat hij me zo had laten schrikken. Gelukkig sprak hij behoorlijk Engels. Dat doen veel van zijn collega's helaas niet. Soms wat Duits is al fijn. Vandaar het kaartje!


Het is hier op het moment verschrikkelijk druk op de weg. Normaliter is het al druk vanwege de bloemenveiling maar nu is ook nog een brugje afgesloten. Het is echt een brug van niks maar hij ligt precies voor een bedrijf waar een paar honderd vrachtwagens per dag komen. Die kunnen vanwege reparatie aan de brug niet hun normale route rijden en hun enige uitwijkmogelijkheid voert achter langs mijn keuken. Met alle gevolgen van dien. Het is echt vervelend.


Heeft de gemeente (provincie) dan niet gezorgd voor borden waarop omleidingen aangegeven staan? Jazeker wel. Vanaf de A20 wordt al gewaarschuwd dat je een andere route moet nemen. Maar ergens in de schakel mist er een bord. Ik heb al gekeken waar, maar zie het ook niet. Door dat ontbrekende bord komen de chauffeurs steeds weer op de oude route uit. En dan weten ze het niet meer. Vaak ook zijn de navigatiesystemen niet al te nieuw heb ik het idee.


Door de extra verkeersdrukte gebeuren er veel meer ongelukken. Vooral fietsers hebben het zwaar momenteel. Doordat chauffeurs zoeken en kijken hebben ze minder oog voor wat om hen heen gebeurt en wat de fietsers betreft: scholieren kijken maar zelden om zich heen ;-) is mijn ervaring. Ik zie het allemaal gebeuren als ik ontbijt in de morgen. Als ik even koffiedrink. Tijdens lunch en avondeten. Het gaat vaak maar nèt goed. Dit alles gaat nog 5 maanden duren. Ja echt!


Gelukkig is het bijna vakantie en neemt het aantal ongelukken dan hopelijk wat af. Ook de locals volgen de omleidingsroute niet. Zij kennen de straten van het dorp en kiezen gewoon een andere kortste weg. Geef ze eens ongelijk. Maar die korte route voert door straten waar je gewoon niet met zoveel tegelijk moet rijden. Dus ook daar weer ongelukken.


Om nog maar niet te spreken over de file's in de spits. Rijen dik staan ze te stinken en zich te ergeren. Ik kijk er soms wel eens naar en het valt me op hoeveel mensen er eten in de auto. Vooral aan het eind van de middag. Menig snack wordt dan weggewerkt. Als er dan ongelukken gebeuren en de weg wordt afgezet, zoekt de automobilist een alternatieve route, maar die zijn er bijna niet meer. Fietsen is een alternatief maar dat kan alleen als je niet al te ver hoeft.


Dat is misschien ook weer niet helemaal waar, want ik zie veel mensen met elektrische fiets tegenwoordig. Wat een luxe lijkt me dat. Vooral met de wind die hier aan de kust altijd behoorlijk stevig is. Het is wat behelpen allemaal in het verkeer en wat druk en krap. En elke dag ben ik blij dat ik vanuit huis werk. Dat ik, als ik wegga, niet in de spits hoef te reizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten