maandag 18 oktober 2021

Recept # 7..

Als je in een klein dorp zonder winkels woont en je heb ook nog eens erg aardige buren, dan komen ze nogal eens langs in je blog. Zo ook dit keer. De buurman appte of ik zin had in een rode kool. Jazeker had ik dat! Het voorstel van de buurvrouw was om samen een kool te delen. Ze wegen ongeveer 3 kilo en dat vraagt wat doorzettingsvermogen om dan een hele te eten. Samen delen vond ik dus een heel goed idee. Voor rode kool met appeltjes op de klassieke manier vond ik het nog wat te vroeg in het jaar en dus zocht ik een recept voor rode kool ssalade. Jarenlang heb ik geen zin meer gehad in koolsalade. Dat kwam door de Egyptische jaren. In die tijd had ik nogal wat 'vriendinnen' met een Amerikaanse achtergrond. Die BBQen graag en maakten dan steevast koolsalade. Ik heb ze in alle soorten en maten gegeten. Meestal druipend van het vet. Brr. Nu maak ik hem op de Nederlandse manier. Dit keer vond ik een recept van op de site van keukenliefde.nl uit 2015. De foto van de salade komt ook van de site. Ik ben geen goede fotograaf en al helemaal niet als het om eten gaat. Dus pronk ik ook dit keer bij het recept met andermans veren. Keukenliefde maakte een salade met appel en walnoot. De eerste appels kwamen net die dag van de boom, de rode kool vers uit de tuin. Alleen op de walnoten moeten we nog heel even wachten. Je hebt er het volgende voor nodig: 600 gram geraspte kool (mag ook witte kool zijn), 1 appel, 1 limoen, 1 rode ui in smalle ringen, 75 gram walnoten, paar sprietjes gesneden bieslook, karnemelk, mayonaise, suiker, zout en peper.
Dit is bedoeld als bijgerecht bij een bbq maar wij aten het als maaltijdsalade. Er bleef maar een klein beetje over voor de volgende dag. Je maakt de salade als volgt: Schil en rasp de appel en besprenkel hem met limoensap tegen het verkleuren. Alle verdere ingrediënten mengen ik een grote kom en op smaak maken met karnemelk, mayo, suiker, zout en peper. Ik verving de mayo gedeeltelijk door griekse yoghurt en liet de suiker weg. Appel en noten erbij en klaar ben je. We hebben hem al verschillende keren zo gegeten. De laatste keer deelden we met de buren. Ook zij vonden het lekker.

2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij ook wel lekker ga ik een keer proberen leuk om zo de kool te deken

    BeantwoordenVerwijderen