zaterdag 23 oktober 2021

De tuin #4...

Ik realiseerde me vanmorgen ineens dat het best al lang geleden is dat ik iets van onze tuin heb laten zien. Laat ik dat maar inhalen. Als ik nu naar buiten kijk, is het een treurige zaak. Het is mistig, grijs en buitengewoon saai. Toen ik de foto's nam, scheen gelukkig de zon en dat leverde een leukere plaatjes op.
Mijn werkkamer is op de eerste verdieping en dit is wat ik zie als ik uit het raam kijk. Als ik recht naar beneden kijk, zie ik de bloemenborder die ik jullie al eerder liet zien. Dan komt het grasveld met de mooie koningslindes en aan het eind achteraan zie ik de mooie oude muur die we met de buren delen.
Toen wij hier kwamen wonen stonden er alleen vier leilindes en die waren al mooi dicht van structuur. We besloten daar een border omheen te maken met schaduwplanten want er komt daar niet heel veel zon. De grote bomen van de buren nemen veel licht weg en zelf hebben we aan het eind van het grasveld nog een pruimenboom staan. Daarom een schaduwborder.
We maakten deze border ongeveer 1,50 meter breed en zochten naar mooie planten om er in te zetten. Daarna was het afwachten wat wel en wat niet zou lukken/aanslaan. Het bleek een succes!
Er is eigenlijk niets doodgegaan bedenk ik me nu. Best bijzonder toch? Hier op deze foto's zijn de plantjes best nog klein maar al snel begonnen ze te groeien. De Betuwe heeft mooie kleigrond en daar groeit veel op. Alleen de rozenstruik heeft veel luis gehad. Het advies was om het niet te bestrijden maar gewoon te laten gebeuren. Hij zou niet veel bloemen geven maar de plant zou er wel sterker van worden. Ik had daar nog nooit van gehoord. Jullie? Geen mooie New Dawn rozen. Wie weet volgend jaar wel.
Ik wil jullie er nog op wijzen dat je nog mee kunt doen met de weggeefactie van augustus. Even een paar blogjes terugbladeren dan zie je het! Ik weet nog steeds niet hoe je een linkje moet maken. Dit keer geef ik een setje ansichtkaarten weg! Wil je nog meedoen? Dat kan dat zeker nog. Veel plezier vandaag met wat je gaat doen. Leuk dat je hier kwam lezen. Dagdag!

4 opmerkingen:

  1. Oh ik ga nog even terugkijken heb er weer 1 gemist denk ik we hebben een spannend weekje achter de rug maar met goede afloop en ook dat moet verwerkt nu maar eens rustig teruglezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn om een goede afloop te kunnen vieren, Albèrtje!

      Verwijderen
  2. Wat een mooie lange tuin heb je. De tuinmuur vind ik helemaal prachtig erbij staan. Fijn dat de planten zijn aangeslagen. Je moet het inderdaad altijd maar afwachten of het lukt. Jammer van de roos, wie weet wat een schat aan bloemen er de volgende keer aan groeit.
    Ik heb weer gezellige viooltjes gekocht, fleuren de tuin mooi op.
    Groet, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, goed dat je de viooltjes noemt. Die zijn echt zo leuk! De tuin is 1500 vierkante meter. Zo'n grote tuin hebben we nog nooit gehad. Dat is echt een cadeautje!

      Verwijderen