zondag 3 oktober 2021

Recept #6...

Vandaag niet echt een recept, maar een fotoreportage (ahum) van het proces van sap maken. De buurman heeft een grote fruitboomgaard waar wij van mee mogen eten. Ik krijg dan een seintje van ze als er iets plukrijp is. Dit keer waren dat de pruimen. Maar het waren er zoveel dat het geen optie was om er allemaal jam van te maken en was sap maken een goed alternatief. Met zacht fruit is dat een fluitje van een cent.
Vorig jaar heb ik daar een speciale pan voor gekocht en daar heb ik al veel plezier van gehad. Hierboven zie je de rijpe pruimen. Opal was het volgens mij in dit geval. Hieronder zie je de pan. Eigenlijk zijn het er drie op elkaar. In de onderste pan doe je water. Als dat water kookt, zet je de tweede pan er op. In deze pan wordt het sap opgevangen. Hier zit ook het slangetje waar je het sap mee kunt aftappen.
In de bovenste pan gaan de vruchten. Doordat het water gaat koken, gaat de stoom naar boven en barsten de vruchtjes open zoals je op de foto kunt zien en komt het sap vrij. Door de gaatjes in de bodem van de bovenste pan, komt het in de pan daaronder. De pan met het slangetje.
Na een poosje loopt het eerste sap er in en zie je het komen in het slangetje. Een keer was ik vergeten de klem op de slang te zetten. Nou, dat heb ik geweten. Het kokende spul stroomde zo de keuken in. Wat een troep was dat. Maar vooral zonde van het kostbare vocht. De klem vergeten doe je daarna nooit meer dat kan ik jullie verzekeren.
Op een gegeven moment komt er geen sap meer uit de vruchten en kun je gaan tappen. Een precies werkje want je hebt te maken met kokend sap. Het voordeel daarvan is dat het wel meteen gesteriliseerd is. De flesjes moeten natuurlijk brandschoon zijn. Ik zet ze als ze klaar zijn op een schone theedoek op het aanrecht en neem dan meestal even een moment om de krant te lezen of koffie te drinken. Na een tijdje hoor je de doppen vacuum trekken met zo'n klik geluidje. Het is hier soms zo stil dat ik me dan een hoedje schrik. Ja echt! Volgende keer weer een echt recept voor dit keer het verhaal van het sap. De helft ging naar de buren en de helft hier in de voorraadkast. Het ziet er zo rijk uit dan. Wat een bofferds zijn we met zulke lieve buren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten