zaterdag 30 juni 2018

Auto's...

Donderdag 14 juni 2018. De man en ik zijn wat de Amerikanen high school sweet hearts zouden noemen. We kennen elkaar al een eeuwigheid. Ik zag hem voor het eerst toen hij aan het rondscheuren was in zijn vaders auto. Ik denk dat hij een jaar of 15/16 was toen. Wat vond ik hem stoer! Hij rijdt nu al jaren rond in uiterst degelijke auto's van het bekend Zweeds merk. Goede stoelen, sterke motor, altijd starten, gas,  en niet teveel fruttefrut aan zijn auto's zijn basisvoorwaarden. Hij rijdt heel veel kilometers en dan kun je je geen gekkigheid veroorloven. 


Hij reed niet altijd in het Zweeds merk. Zijn eerste auto was een open Kadett. Zoals hierboven op de foto. Ik zag deze auto in Rotterdam en kreeg meteen een déjà vu. De auto was met de hand geverfd. Dus met de kwast, want voor spuiten had hij geen geld. Hij was van een rijschool geweest en de dubbele bediening zat er nog in. Het werkte jammer genoeg niet meer. Hij kostte destijds 500 gulden. Heel veel kilometers later heeft hij hem verkocht voor 750 gulden.


Daarna kocht hij de oude auto van zijn vader (een ascona?) en nog weer later nog een keer een Opel Kadett. Hij werkte toen al bij het hoofdkantoor van Volvo. Als enige reed hij in een Opel en kon hem makkelijk terugvinden op het immense parkeerterrein. Op de dag dat hij er wegging en aan zijn nieuwe baan begon kocht hij zijn eerste auto van het Zweeds merk en rijdt dat tot op de dag van vandaag.

Laatst zat ik wat te spelen met mijn sleutelbos en opeens ging er ergens iets los. Het bleek uit elkaar te kunnen. Als de batterij om de portieren te openen het niet meer doet, kun je op deze manier toch instappen. Grappig hè. Ik wist dat echt niet. Hoe is dat met jullie auto? Wat was jullie eerste auto? Die van mij was een Peugeot Lacoste. Wat een racemonster was dat. Daarna een Saab 96. Dat was een soort tank. Het was zo hard werken om daar mee te rijden. En hij zoop benzine. In de winter was hij fenomenaal maar in de zomer.... wat een ellende. De ramen konden niet meer open.

Ik was klaar met alle avonturen en kocht een degelijke Kadet (D) maar die was zo saai. Net als het werk dat ik destijds deed. Ik werkte toen bij de douane. Bovendien reed ik hem total loss. De auto van de buurman werd mijn nieuwe auto. Rover 214i. Die heb ik best lang gereden. Volgens mij heb ik er hier ook nog in gereden.

De auto daarna was een afdankertje van de man. Een Volvo V70 eerste model. Een beest van een auto. Twee persoons bankstellen konden erin. Je kon er in slapen. Drie fietsen gingen er zonder moeite in. Het was in de tijd dat de kinderen van studentenhuis naar studentenhuis verhuisden. Geen probleem met deze auto. Ik reed er in tot het echt niet meer ging en ik overschakelde op een automaat.

Daar rijd ik nog steeds in. De man begint er regelmatig over dat hij toch wel oud begint te worden, veel km op de teller en zo maar ik wil van geen wijken weten. Terwijl ik zit te schrijven staat ondertussen het WK voetbal aan (ik loop wat achter met schrijven) en zie ik dat Argentinië uitgeschakeld wordt door Frankrijk. Nu nog een biertje erbij en het is een echt jommens blog geworden. Kleinste meisje zegt nooit jongens maar Jommens. Lief hè?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten