zondag 25 februari 2018

Jamie...

Vrijdag 9 februari. Een paar blogs geleden schreef ik over de kookboeken van Jamie Oliver. Hier en daar vertelde ik er wat over zijn privé leven. Een paar dagen na het schrijven van dit kookboekenblog lees ik in Business Insider Nederland een artikel over hem. Het gaat niet zo goed met zijn restaurant imperium. En eerlijk gezegd schrok ik wel van wat ik las. 

Een kleine greep uit het artikel: Hij besloot vorig jaar om zelf eigenaar te worden van 6 (!) vestigingen van Jamie's Italian in Australië. Hij nam ze over van de (omgevallen) exploitant Keystone Group. De vestiging van zijn chique Londense Steakhouse Barbecoa vroeg surseance van betaling aan en moest 80 mensen ontslaan. Een andere vestiging van Barbecoa kon gered worden doordat Oliver zelf een onbekend bedrag neertelde. Deze keten ging in 2011 van start. 

In 2016 , het laatste jaar dat er cijfers bekend werden gemaakt leed deze keten een verlies van 420 duizend euro. Een derde van de (12)vestigingen van Jamie's Italian in Engeland wordt gesloten; een verlies van 450 banen. Hij moest afgelopen jaar zelf 3 miljoen pond in de keten steken en nog eens 6,5 miljoen aan geleend geld bijleggen. Hij heeft de verhuurders van zijn vestigingen gevraagd de huur te verlagen om te zorgen dat de keten overleeft.


In Nederland zijn 2 vestigingen van Jamie's Italian (Rotterdam en Den Haag) die goed draaien. Er komen drie zaken bij. O.a. twee nieuwe pizzeria's in Arnhem en Tilburg. Hij heeft 25 restaurants in het buitenland.

Hij stopte vorig jaar in het VK met zijn eigen magazine omdat de oplage halveerde in 8 jaar tijd. In Nederland bestaat het magazine nog wel (uitgegeven door Veen Media).

De sociale restaurants lopen wel goed. Daar waar werkeloze jongeren worden getraind (ik vertelde er eerder over) Die zijn eigendom van de Jamie Oliver Food Foundation en haalden een winst (voor belasting) van 300.000 pond.

In Nederland ging fifteen juist failliet. De huurkosten waren te hoog en er was een huurachterstand van een kwart miljoen euro.

Zijn persoonlijk vermogen wordt geschat op 150 miljoen pond.

In het artikel stond ook een verwijzing naar een schrijven over zijn huis van 10 miljoen pond, de 7 slaapkamers en de mooie keuken. Ik heb dat maar even gelaten voor wat het was. Ik was hier al best van onder de indruk allemaal.

Ik kijk, terwijl ik dit schrijf, nog even naar de stapel kookboeken die hier naast me op het kastje ligt. Het oudste boek bovenop. Ik zie een jochie van 23 jaar en denk..... lieve help, wat is jouw leven veranderd.... Waarvan akte! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten