zondag 25 februari 2018

Bakken (2) ...

Vier huizen geleden in 1990 kocht ik dit boekje bij Albert Heijn. In het dorp waar ik toen woonde was geen AH en ik moest er 20 km enkele reis voor rijden. Natuurlijk reed ik niet speciaal voor dit boekje naar de supermarkt toe, ik werkte er vlakbij. Daar boodschappen doen was een luxe want niet alleen was er veel meer keuze dan in de kleine dorpssupermarkt, het was er ook nog eens goedkoper. DIt boekje was onderdeel van een serie, ik heb nog meer specials in de boekenkast staan. De lekkerste recepten uit Allerhande. De lekkerste hartige taarten moet ik eigenlijk zeggen. 


Door de jaren heen heb ik ze allemaal al eens uitgeprobeerd maar de Quiche Lorraine bleek favoriet. Eén keer per jaar maak ik hem nog. Gewoon uit nostalgie en omdat de kinderen er om vragen :-) de taart is super simpel te maken. De grootste uitdaging was altijd om te zorgen dat de bacon niet voortijdig opgesnoept werd door die en gene :-)


Het boekje ligt inmiddels behoorlijk uit elkaar. Hier en daar heb ik andere recepten wat aangepast maar deze quiche bak ik nog altijd volgens het boekje. Jaren en jaren heb ik de losse nummers van het tijdschrift allerhande bewaard maar op een gegeven moment werd de stapel wel erg groot en heb ik ze weggegeven. Nu gaan er veel maanden voorbij zonder dat ik een Allerhande inkijk. Tijden veranderen :-)

Vier huizen geleden..... ik besef me opeens hoeveel dit boekje meegemaakt heeft. Hoe vaak het verhuisd is. In hoeveel boekenkasten het gestaan heeft (we verbouwden nogal eens). Het is zelfs geëmigreerd en weer teruggekomen. Het heeft veel meegemaakt. Als ik aan alle recepten denk die ik maakte en bij welke gelegenheden. Aan de mensen die deze taarten aten en wat er van ze geworden is. Als ik dáár over nadenk, word ik er gewoon een beetje stil van.....

1 opmerking: