vrijdag 2 juli 2021

wandelen #4...

Het moge duidelijk zijn dat ik heel erg achterloop met de wandelfoto's. Daarom maar snel eens zien wat ik fotografeerde op 16 april. Ja echt! Zo lang is het al weer geleden dat ik deze wandeling maakte over de dijk die grenst aan de rivier. Het was echt wandelweer die dag en genieten met een grote G.
Aan deze dijk groeien veel perenbomen. Ik zal eens navragen waarom er niet meer appelbomen staan. Het zal vast een reden hebben. Een van mijn buurmannen weet het vast wel. Nog steeds ben ik er niet helemaal achter wanneer wat en waar bloesemt maar van deze foto weet ik het zeker want de eigenaar vertelde het me. Het is perenbloesem. Heel bescheiden en in een nog jonge boom maar ontegenzeggelijk komen er peertjes aan. Nog even geduld.
Hier, een paar stappen verderop staat een boom wat dichterbij de dijk en kun je de bloemen al wat beter zien. Mooi hè? Ik ben een beroerde fotograaf maar je krijgt een idee. In werkelijkheid is het natuurlijk allemaal veel mooier.
De jonge boompjes staan eerder in de bloesem dan de oude dametjes. Hier zie je een hele oude boom. Op dezelfde dag gefotografeerd. Er komen later in het jaar lekkere appels aan. Nog even geduld. Eerst de peren, dan de appels. Zo gaat het al jarenlang. Het ritme van de natuur.
Er zit wel een zekere overlap in natuurlijk. Want je hebt ook late perenrassen en vroege appels. En die geven weer heel andere bloemen. Rond deze tijd wordt ook altijd de Rode Kruis bloesemtocht gelopen. En dan kom je langs deze bomen. Door corona gaat deze wandeltocht voor de tweede keer niet door. Het schijnt een hele opgewekte boel te zijn volgens mijn buren. Wie weet gaat het volgend jaar. Veel meer mensen dan normaal lopen dezer dagen over de dijk. En ik denk dat ze misschien nu meer genieten dan andere jaren. Al was het alleen al omdat ze niet op hoeven te letten dat ze tegen iemand aanbotsen, hihi.
Echt, het is hier zo mooi. Elk jaargetijde heeft zijn charme. We hebben de hele cirkel een keer meegemaakt en beleven de lente nu voor de tweede keer. Vorig jaar ging het grotendeels aan ons voorbij door alle verbouwingsperikelen in en om het huis. Maar dit jaar genieten we dubbel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten