maandag 19 juli 2021

Recept #2...

Door de jaren heen heb ik een flink aantal kookboeken verzameld. Ze passen allang niet meer in de boekenkast. Die is propvol. Aan weerszijden liggen nu ook al weer een paar stapels. En laatst kwam daar een nieuw exemplaar bij. De man kreeg het van een management collega. Ze zitten samen in een clubje. Deze vriend/collega is directeur van Open Doors. Ik kende dat nog van vroeger. Anne van der Bijl smokkelde bijbels naar mensen achter het toen nog bestaande ijzeren gordijn. Wat vonden we dat spannend. De zoon van deze Anne werd zendeling en werkte op verschillende plaatsen tot het voor hem te gevaarlijk werd. Zijn werkterrein bevond zich voornamelijk in Afrika.
Deze Jop (de zoon dus)woonde in Den Haag en maakte daar kennis met de Aziatische keuken. Een man nam hem onder zijn vleugels en leerde hem de finesses van de Indische keuken. Een mooi vormgegeven boek, met leeslint en behalve de vijftig recepten ook een goed beeld van wat er reilt en zeilt in India. We kennen inmiddels allemaal de Indische Corona variant maar daarvan is hier in het boek nog geen sprake. Ik zocht en recept wat ik met jullie wilde delen namelijk Butterchicken. Het is lekker om er veel van te maken en uit te delen. Voor 8 personen. Misschien zijn wij grote eters, maar hier ging de pan leeg bij 6 personen. Wat heb je nodig? 140 gram tomatenpuree (groot blik), 3 cm verse geraspte gember, 1 theelepel garam masala (hete kruiden), 1 theelepel zout, 1/2 theelepel suiker, 1/4 theelepel cayennepeper, 1 fijngehakte groene spaanse peper, 1 theelepel geroosterd en gemalen komijnzaad, 25 ml citroensap, 1 eetlepel verse koriander, 100 gram ongezouten roomboter, 1 1/2 kilo kipfilet of kipdelen zonder vel
Hoe maak je het klaar? Tomatenpuree en 100 ml water door elkaar roeren. Voeg daar gember, slagroom, garam masala, zout, suiker, chayennepeper, groene peper, komijnzaad, citroensap en verse koriander. Roer alles goed door elkaar. Voeg de kip toe met de roomboter. Al roerend het hele boeltje aan de kook brengen en lekker door laten koken op een klein pitje. Ik had haast en heb de kip apart gaar gebakken en later toegevoegd. Kipfilet in blokjes. Dat ging prima. Echt een lekker gerechtje. En een leuk kookboek. Echt een aanrader als je van de Aziatische keuken houdt en van de geschiedenis van India. Dus dank aan de gulle gever. Wij zijn er blij mee.

1 opmerking:

  1. Het lijkt mij een mooi boek, ik heb er al eens in geneusd. Het ligt bij ons in de (christelijke) boekhandel, waar ik als vrijwilliger werk. Leuke recepttip!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen