dinsdag 20 juli 2021

De dorpsApp #5...

Dat dit een levendig dorp is waar van alles gebeurt heb ik hier al verschillende keren verteld. We hebben een app die groot genoeg is voor het hele dorp en daar elke dag wel wat leuke dingen voorbij. Hier en daar bewaarde ik een berichtje om met jullie te delen. Foto's zijn van degenen die de melding deden. Zo werden er gratis twee partytenten van 3x3m aangeboden. Dat daar flink op werd gereageerd hoeft geen vermelding. Degene die ze kreeg beloofde ze natuurlijk uit te lenen aan de rest van het dorp. Lief toch? De bezorging van kranten is hier echt een dingetje. Toen Karola het nog deed was er jarenlang niks aan de hand. Maar zij stopte en daarna is het nooit meer echt op orde gekomen. Zo is er regelmatig een soort kwartetspel op de app. Dat gaat dan als volgt: Ik heb een Telegraaf gekregen maar heb een abonnement op de Volkskrant. Wie wil ruilen? Of.. ik heb de Gelderlander dubbel. Iemand die er geen gekregen heeft? Dat soort dingen. En het leuke is, dat het altijd weer goed komt. Wij lezen een avondkrant die ook niet altijd precies op dezelfde tijd komt, maar de bezorger is persoonlijk bij iedereen langsgeweest om te zeggen hoe dat komt. Hij studeert in Utrecht en volgt onregelmatig college's of zo.
Wat behalve de krantenperikelen ook steeds terugkomt zijn weggelopen dieren. Ik heb nog nooit ergens gewoond waar zoveel dieren ontsnapten, wegliepen, kwijtwaren of hoe dan ook. In dit geval was het een kip. Zij bleek niet ver van huis want van de buren. Ze hadden juist een nieuwe dame aangeschaft die nog niet helemaal de weg wist in het dorp. Wel heel grappig hoe mensen daar dan op reageren. Soms heel flauw maar meestal spitsvondig en met humor.
De nieuwe eigenares van de partytenten (zie boven) moest denk ik plaatsmaken in haar huis want een paar dagen later bood ze een spaanse hamhouder aan. Ik kende die dingen wel maar wist niet dat ze officieel een Jamodor heten. Mooi woord: Jamodor. Binnen no time was hij verhuisd naar een nieuwe eigenaar die vervolgens de dame uitnodigde op het eten van lekkere beenham. Maar dan moest ze wel haar eigen tent meenemen. Haha. Jullie vinden dat misschien flauw maar ik moet daar vanachter mijn bureau stiekem wel een beetje om grinniken.
Verder werd er hulp gezocht door een van onze jongere inwoners. Zij zoekt iemand die haar kan helpen met het opstarten en eindigen van de dag. Dus wassen, aankleden enz. Een leuke meid en even dacht ik er aan om het te gaan doen (ik heb een zorgverleden) maar er was me al iemand anders voor. Zoals ik al eerder zei: het gaat soms snel op de app. Zo zoemde er een bijenvolk op een plek die niet echt handig was. Dus werd de vraag gesteld of er een imker kon langskomen om ze op te halen. Binnen een paar minuten was er een imker onderweg. Een van mijn buurmannen. Misschien zitten die bijen nu, as we speak, lekker van mijn bloemen te snoepen en krijg ik in ruil een potje honing van de imker. Dat zou heel fijn zijn want ik heb echt veel last van alle pluizen en pollen hier in de mooie Betuwe.
Plastic stoelen. Het waren er twee en je kon ze gratis af komen halen want de dag erna zouden ze in de kliko belanden. De eigenaar zou ze aan de straat zetten. Je raadt het al.... er kwamen meerdere mensen tegelijk op af en nu rouleren de stoelen per week. Zo grappig! En dan nog een opmerkelijk bericht. Nadat ik jarenlang advertenties op borden zag hangen van mensen die een oppas zochten, werd er hier een aangeboden. Ik ken het meisje en weet zeker dat alle kindjes gaan boffen met haar als de ouders een avond je weggaan. Ik sprak haar laatst en ze is helemaal volgeboekt en vindt dat heerlijk! Bonus voor de kindjes: ze kan heel goed voorlezen.
Weckpotten werden gratis weggegeven en ook daar duurde het geen minuut voor ze van eigenaar verwisseld waren. Ik eindig dit blog met een tuinset met acht stoelen. Daar had ik wel zin in. Maar voor ik mijn reactie geschreven had, waren ze al weg. En geloof me, ik kan razendsnel toetsen indrukken. Ze zitten heerlijk want degene die het snelst was, bood mij van de week een kop koffie aan. Zo gaat dat in dit mooie dorp. Ik dank jullie voor het lezen. Gezellig dat jullie hier langskwamen. Als je het leuk vindt mag je een reactie achterlaten. Weet dat dat zeer door mij gewaardeerd wordt. Tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal om te lezen, wat een fijne sfeer in jullie dorp. Doet me goed, om positief nieuws te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad echt een fijn dorp om in te wonen, Anja! Er zijn hier ook wel issues natuurlijk, net als overal, maar overall is het leven hier erg prettig.

      Verwijderen