maandag 26 juli 2021

Journal van de maand juni....

Ooit, many moons ago... Om precies te zijn op 1 januari bedacht ik dat het een leuk idee zou zijn om het bloggen weer op te pakken en hier elke dag een berichtje te plaatsen. Haha, we zien hoe dat afgelopen is. Want ik loop echt gigantisch achter met schrijven. Is dat erg? Welnee! Als ik op 31 december hier mijn laatste berichtje schrijf heb ik mijn doel bereikt toch? En het is nog maar pas juli. Dus dat komt echt wel goed. Er zijn zoveel dingen waar ik nog over wil schrijven of wil vertellen dat ik echt nog lang niet om onderwerpen verlegen ben. Het leven van alledag is gevuld met allerlei avonturen. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Vandaag schrijf ik over het juni journal. En wel de eerste zes dagen daarvan. We gaan eens zien...
Dit keer koos ik voor een geel thema. Geel papier kreeg ik genoeg van mijn vader. Die kocht ooit een partijtje voor me. Aan de binnenkant van de eerste bladzijde een driehoek. Gevouwen van een blok van de wibra of zeeman? Ik weet dat echt niet meer. Het ligt er al lang want geel is niet mijn favoriete kleur. Aan de binnenkant plakte ik een bladzijde van een flow kalender uit ik denk 2016. In het jaar (dit jaar dus) dat ik beloot geen nieuwe spullen meer te kopen moet ik het doen met wat ik in de kast vind. Langzaamaan komen ook dit soort dingen bovendrijven. Keep your face always toward the sunshine and the shadow will fall behind you ~ Walt Whitman. Mijn zwager was die dag jarig en ik kreeg volkomen onverwacht een leuk boekje van een dorpsgenoot over het plaatselijke dorpshuis. In de tweede kamer werd opheldering gevraagd over de mondkapjesdeal van Sywert van Lienden. De rechterbladzijde heeft een afbeelding van een kanarie. Ik kreeg ooit een kalender van mijn vader en bewaarde die. Voor nu denk ik. Ik plakte de afbeelding gedeeltelijk vast met washi tape en je kunt rechts ook alvast de flap zien van de envelop die ik voor de dag daarna gebruikte. We slaan daarom de bladzijde om...
Ziehier de envelop met de gezellige zonnebloemen! Tadaah! Daarin mijn verslag van 2 juni. Goede vriend B was jarig ( we zongen voor hem) en ik moest naar de garage voor de auto. Die mocht haar jaarlijkse onderhoudsbeurt. De garage is in de provinciestad waar wij ooit woonden en omdat we toch moesten wachten op de opening van de winkels, reden we nog even door ons oude straatje. Het huis was niet bijzonder maar de periode dat we daar woonden was mooi en goed. We hebben veel gelukkige herinneringen aan de tijd van toen. Nadat de winkels open gegaan waren kochten we een droogmolen. Die leuke nostalgische waslijn moet nog even wachten. De dag daarna schreef ik op het opgevouwen witte papier op de linkerbladzijde. Er was een spoeddebat in de tweede kamer over de uitgaven op het ministerie van Volksgezondheid en dan speciaal over de mondkapjesdeal die van Lienden sloot. En verder over de 5,1 miljoen aan uitgaven die niet te verantwoorden zijn. Hmm. De pagina rechts heeft een grote insteek waar het briefje van vier juni in zit. Ik plakte het vast met washi tape en versierde het met een oud garenkaartje van Stork's garenfabriek uit Hengelo. De man bracht die dag zijn eigen auto weg en kwam met die van mij weer terug. Aan het eind van de dag haalden we samen zijn auto weer op. We aten een pannenkoek op het landgoed hier verderop maar hij smaakte niet want het werd steeds warmer en warmer en eigenlijk was het geen weer voor pannenkoeken. We reden dus al snel weer naar huis. Op een gegeven moment was het hier in mijn werkkamer 26,2 graden. In de avond begon het te regenen en te onweren. Die dag werd de 100.000 ste prik gezet.
Zaterdag 5 juni was de oudste zus van de man jarig en gingen wij gezellig bij haar op de koffie. Eerst haalden we nog twee tuinstoelen op die ik van de foto gekocht had. Ze vielen in het echt niet heel erg tegen gelukkig. Ik wipte nog snel bij een kringloopwinkel binnen en vond hier en daar nog wel wat van mijn gading. Daarover later meer. In de middag bestelden we kaartjes voor een leuk concertje hier in de buurt en aten we een lekker broodje. Verder deden we niet veel van belang. Het verslag van die dag stak ik in de insteek die ik maakte van een papier waarop ik lijm. Ik lijm dus dingen en dat lijmen doe ik in een oud boek. Als het papier plakt dan vouw ik het dubbel en gebruik ik het als ondergrond om er iets leuks/nuttigs van te maken. Zoals deze side pocket waar ik dan mijn verslag van de dag tussen schuif. Ook vond ik nog een zakje met een zakdoekje voor vreugdetranen.
Aan de rechterkant het verslag van zondag 6 juni. We herdachten Dday. De dag die zo bepalend was. Aan alle jongemannen die daar het leven lieten op de stranden van Normandiƫ. We dachten ook aan de dag dat klein meisje geboren werd. Twee jaar geleden. Ze mocht maar anderhalf worden en waren weer verdrietig. We dachten die dag ook aan de sterfdag van de beste vriend van een van onze kinderen. Hij had het moeilijk thuis en was veel bij ons. We beschouwden hem als een vierde kind. Ondanks alle mensen die zo veel van hem hielden, koos hij er toch voor om uit het leven te stappen. We waren weer verdrietig! Het slijt niet. Nooit. Hij is met het kleine meisje en alle anderen die niet meer hier bij ons zijn in mijn hart. Allemaal hebben ze daar een eigen en uniek plekje. Het leven gaat door zegt men dan. En dat is ook zo maar ze gaan allemaal wel in ons hart met ons mee. Ieder op hun eigen manier.
Goed, even diep ademhalen nu... het blijft een gevoelig onderwerp. Er gebeurden ook gewone dingen. Het loopje naar de brievenbus aan het begin van het dorp bijvoorbeeld. Een leuke wandeling. Het was stil op straat want het EK voetbal was net begonnen en Nederland speelde tegen Georgiƫ. Ze wonnen met drie nu. Sywert van Lieden gaf een interview in Buitenhof. Ik keek het terug terwijl de man naar voetbal keek. Het was een zwak optreden met halve waarheden. Onder aan de streep heeft hij gewoon 9.000.000 gecasht over de rug van de belastingbetaler. Het zij zo! Tot zover de eerste zes dagen van de maand juni. Er gebeurde natuurlijk veel meer maar ik pakte er zomaar wat dingetjes tussenuit. Even een inkijkje in het leven van een ondanks alles, gelukkig mensenkind. Het was fijn je hier weer even te zien. Tot de volgende keer als je hier weer komt lezen!

1 opmerking:

  1. Geel is ook niet zo mijn kleur, maar toch vind ik je pagina's erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen