woensdag 23 juni 2021

Verven...

Vandaag wil ik jullie mee naar buiten nemen. Niet om te wandelen dit keer maar om te zien hoe ik papier verfde. Nu er steeds meer opdrachten komen om 'boekjes' te maken en ik me voorgenomen heb om geen nieuwe spullen te kopen dit jaar, moet de creativiteitsknop soms flink worden aangezet. Zo was er al een tijd het idee om wit papier in koffie te verven. Ook had ik en een grijs verleden (lees het vorige huis) al eens wat flesjes verf bij de Action gekocht. Ik deed er halfslachtig iets mee, dat lukte niet helemaal en daar zagen ze te liggen. Tot nu! Alle benodigdheden werden bij elkaar gezocht en naar beneden gebracht. Het was redelijk weer en dit was een echte buitenklus. Het oude wasrekje werd gevonden en ik begon te 'kliederen'.
Eerst werd een badje gemaakt van oploskoffie. Niet sterk genoeg, de papieren kleurden amper. Daarom nog maar wat extra nescafé erbij. Ja, de kleur was nu beter. De papiertjes werden aan de lijn te drogen gehangen. Het zag er vrolijk uit. Tot er een windvlaag kwam die het rek met papier en al zo de tuin in kieperde. Het meeste was gescheurd en belandde in de restjes bak om er later collage's mee te maken. Ze komen wel weer van pas. De papiertjes op de foto kwamen als tweede uit het koffiebadje.
Eigenlijk had ik deze foto het eerst moeten laten zien. Want zo liet ik ze eerst drogen. Nou, er hoefde maar een zuchtje wind langs te komen en hup daar ging het hele boeltje. Hier dompelde ik ze niet in het bad, zoals ik dat later deed, maar sproeide ik het koffiemengsel er met de plantenspuit op. Dat gaf weer een heel ander effect.
Omdat het harder waaide dan ik in eerste instantie dacht en de verf bij het spuiten overal heen waaide (lees de tuintafel) ging ik op zoek naar een grote doos. Helemaal achter in de kelder vond ik er een. Bekleed met folie (een restje gekregen van de verhuizer) en spuiten maar. Dit zijn de flesjes met acrylverf van de Action. Volgens mij zijn ze nog steeds te koop.
Hmm, echt enthousiast ben ik er nog niet over. Het resultaat is niet om over naar huis te schrijven.Maar het zal net als met alle andere dingen zijn, je moet vlieguren maken. Doorgaan en oefenen. Uitproberen, mislukken en weer opnieuw beginnen. En dan komt er een dag dat je er redelijk tevreden over bent. Dit waren eerste probeersels.
Niet spectaculair maar ze kunnen dienen als ondergrond voor een collage. Ik kan er stukjes van gebruiken en verder zie ik wel wat er van komt. Ik heb wel echt het idee dat ze ergens weer zullen opduiken in een of ander werkstuk. Na het drogen kwam het strijken. Het papier hoeft natuurlijk niet gestreken te worden, sommigen gebruiken ze gebobbeld en gekreukeld maar dat is te avontuurlijk voor mij. Ik begon dus aan, dit keer eens, een leuke strijkklus en kan jullie vertellen dat het echt lekker rook in huis. Hebben jullie wel eens zelf papier geverfd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten