dinsdag 22 juni 2021

Recept 1#...

Of het bij jullie ook zo werkt, weet ik natuurlijk niet. Maar hier komt van het een vaak het ander. Zo ging ik naar de provinciestad waar we ooit woonden. Daar zit een echte boekhandel. Niet zo groot meer als toen wij er woonden, de zaak is ongeveer gehalveerd, maar toch... Ik was op zoek naar een bepaald tijdschrift en vond het tot mijn grote vreugde in het tijdschriftenrek. Hoera! Tijdens het wachten voor de kassa, viel mijn oog op een leuk kookboek. De titel alleen was al pakkend: De Elizabeth. Genoemd naar de beschermvrouwe van de provinciestad. Er zit een mooie geschiedenis vast aan dit boek. Aan het begin van de twintigste eeuw kwamen meisjes uit het hele land naar huishoudschool Mariakroon. Het was algemeen bekend dat de meisjes die daar vandaan kwamen, als vanzelf uit leken te groeien tot bijzonder goede kokkinnen. Ze leerden koken van zuster Maria. In 1930 werden de recepten van zuster Maria (achternaam nooit bekend geworden) gebundeld en uitgegeven. 1403 recepten. In 1951 sloot de school voorgoed haar deuren maar het kookboek bleef een fijn naslagwerk. Zelfs de bekende culinair recensent Johannes van Dam schreef in 2009 nog een serie columns over wat hij het beste kookboek van Nederland noemde. In 1952 kwam een zesde druk van het boek uit en dat boek was het uitgangspunt voor culinair journalist Jonah Freud het boek nog eens af te stoffen en aan te passen aan de huidige tijd. Uitgegeven door: Carrera Culinair (imprint van Overamstel uitgevers) Omslag en illustraties door Tijs Koelemeijer.
Wat een mooi boek! Het ziet er prachtig uit. Gebonden met leeslint. Alleen daarom zou je het al kopen. Hier en daar bladerde ik er wat in en vond een leuk recept wat ik zo ga delen. Bedenk wel dat dit recept uit 1952 (of eigenlijk al eerder) is. Al lezende was er verbazing over dingen die er toen al waren en gegeten werden. En hoe kwam ik nou bij de tweede zin aan het begin van dit verhaal? Nou, dat zit zo.. de kast beneden in de keuken puilt uit van de kookboeken. Het is een enorme verzameling en de kast is eigenlijk te klein. Dus worden ze nu op stapels op de grond naast de kast gedeponeerd. Dat is geen ideale situatie maar vroeg of laat loop ik vast tegen een grotere kast aan en wordt ook dat opgelost. Het is niet dat ik een geweldige kok ben. Verre van dat. Kookboeken zijn voor mij meer leesboeken, hihi. Mijn plan was om met enige regelmaat eens een boek te pakken en er een recept uit te delen. Nee, geen foto's van het eindresultaat. Daar begin ik niet aan. We gaan zien hoe het uitpakt. Hier eerst maar het recept uit dit boek: Verwarm 1 liter melk met 1 kopje karnemelk langzaam tot er brokken in komen. Zet nog even op een warme plaats. Giet de melk over in een doek en laat uitlekken in een vergiet tot alle vocht weg is. Roer de dikke brij met wat zout tot een gladde massa. Leg deze roomkaas (kwark) op een schaal met verse blaadjes kropsla erbij. Garneren met schijfjes tomaat. Serveer er dunne verse sneetjes bruinbrood bij. Zaterdag geprobeerd. Een simpel gerechtje maar zeer smakelijk! Mijn extra toevoeging waren wat kruiden uit de tuin. Maar dat was echt extra! Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten