donderdag 17 juni 2021

Dagboek mei: dag 1 tm 10...

Voor de maand mei heb ik een blauw boekje uitgekozen om in te schrijven. Blauw, paars en groen zijn geen kleuren die ik vaak bij elkaar gebruik. Maar deze keer dus wel. Uitzonderingen bevestigen de regel. Laten we het openslaan bij 1 en 2 mei. Ik was vroeg wakker de eerste dag van mei en ging meteen na het ontbijt een brief posten en aansluitend een flinke wandeling maken. Aan het eind van de wandeling maakte ik nog een praatje met een van de buurmannen. Om half 11 kwamen de tuinmannen een border omspitten. Eerst maar even koffie gedaan en daarna aan de slag. Heerlijk ouderwets spitten. Je ziet het niet veel meer. Meestal komen er fancy freesmachines aan te pas. Er ging droge bemeste grond doorheen. Later in de week werd er gezaaid. Zondag 2 mei was een relaxdagje. Niet veel op mijn doe-lijstje en geen visite. We proberen tegenwoordig één dag in de week in te plannen om te lummelen. Dat ligt ons niet zo goed maar langzaamaan worden we er beter in. Ajax werd die dag kampioen en ondanks de coronamaatregelen en waarschuwingen waren er toch veel mensen op de been om het kampioenschap te vieren. Zaterdag schreef ik op een cadeau-envelop van ik denk de Action. Zondag gewoon op een dubbelgevouwen velletje papier uit een oude Flow-weekly. Het plaatje van de ijsbeer komt uit een tijdschrift.
Voor de pagina van 3 mei bevestigde ik een pergamijn zakje en versierde dat met een kaartje (gemaakt van een stukje karton van een verpakking) in het zakje stak ik een vel papier met de belevenissen van de dag. Die bestonden vooral uit een ellenlange lijst met huishoudelijke klussen, een stevige wandeling. Het nieuws van de dag ging over de poster die forum voor democratie gemaakt had. Op de poster een afbeelding van Maurice de Hond. Smakeloos en onhandig om dat zo vlak voor de datum van vier mei te doen. Dinsdag 4 mei werkte ik verder aan de lange lijst van huishoudelijke klussen, las ik een leuk boek (daarover later meer) en was ik onder de indruk van de 4 mei viering op de dam. Met dit jaar een mooie toespraak van Andre van Duijn. Het was stormachtig weer met veel regen en een westenwind. En ineens verlangde ineens weer naar het strand. Ik was daar zo graag als het hard waaide. Precies om acht uur was hier boven de rivier een mooie regenboog te zien. De layout van die dag bestond uit een pocket waar twee tags en de brief met de dingen van de dag ingestopt konden worden.
Bij de foto van de vorige pagina zag je al een klein stukje van de envelop van vandaag. 5 mei dus. Aan deze kant de envelop. Aan de vorige pagina de flap. Het briefje met het nieuws van de dag ging in de envelop nadat deze versierd was met wat gezellige fritsefrats. Het was een drukke dag met veel activiteiten buitenshuis. We hadden allebei een afspraak in onze voormalige woonplaats en konden daar dus samen naartoe. We deden wat we moesten doen en aten daarna voor het eerst weer op een terrasje. Hoe fijn was dat! Eigenlijk voelde het niet zo raar en onwennig als we gedacht hadden. Misschien kwam dat omdat we daar altijd dit soort dingen deden en ook de lockdown niet meemaakten. Het was gewoon even terug in de tijd. We waren wel heel blij dat we daarna weer terugkonden naar het lieve vriendelijke dorp aan de rivier. Al die drukte zijn we niet meer gewend, haha. Gestreste mensen, veel verkeer, lange wachtrijen voor winkels, nee dat missen we zeker niet. Wel was er een fris windje van zee. Dat mis ik hier echt. Maar ja, je kunt niet alles hebben toch? 6 mei was een rustige dag, in reactie op alle hectiek van gisteren. De wandeling was vandaag extra lang en oh wat was er veel te zien. Ik kreeg die dag ook een uitnodiging voor mijn eerste vaccinatie. 11 mei mag ik voor het eerst langskomen bij de dokter en krijg dan het Astra Zeneca vaccin. Helaas is er niks te kiezen. Het is dit of niet. Dan maar dit, want met mijn slechte immuunsysteem kan ik me niet veel permiteren. Nieuws van de dag: Het is alweer 19 jaar geleden dat Pim Fortuijn vermoord werd. De dag die ik me nog zo goed herinner. Wat zou er gebeurd zijn met Nederland als hij was blijven leven? We zullen het nooit weten. De brief met daarop de dingen van de dag stopte ik in de driehoek, gemaakt van een dubbelgevouwen vierkantje.
Vrijdag 7 mei. Lunch met mijn dochter. Na ruim een jaar gaan we weer samen een hapje eten. Op een terras en het weer is ook niet bijzonder maar wel heel fijn dat het weer kan. Zonder kinderen, zonder mannen. Gewoon samen. Wat heb ik dat gemist. Bij thuiskomst vertelde een van de buurvrouwen dat ze een theeschenkerij gaan beginnen. Ze maakte alvast kussens voor de tuinstoelen die ze me liet zien. Voorlopig alleen geopend als het mooi weer is. Leuk hoor! Wij hebben er geen last van. Alleen maar gezelligheid. Ze vullen zeker een gat want er is op dat gebied niks te beleven hier in het dorp. Bovendien bakt buurvrouw heerlijke taarten ;-) Het was zó fijn mijn kind weer te zien. En dat het wederzijds was, vertelde ze geloof ik ook wel een keer of vier. De schat!. Het schrijven van die dag ging in een versierde en dus hergebruikte envelop. De pagina daarnaast ging in een zelfgevouwen zakje waar ik er volgens mij al eens eerder een heb laten zien in een ander journal. Er was die dag plantjesmarkt op het plein voor het dorpshuis. Van 10-15 uur. Een uur later kwam de melding via de dorpsapp dat ze helemaal uitverkocht waren. De hovenier kwam de bloembedden inzaaien met een mengsel van plukbloemen. Het wordt straks een grote bloemenzee. Wat zullen de bijen van de buurman dat fijn vinden.Ze kunnen hun hart ophalen. Ik luisterde naar de podcast van Bart van Loo over de Bourgondiërs. Het ontstaan van Nederland. Wat kan die man vertellen zeg! Heerlijk! Verder niet veel bijzonders.
9 mei. Moederdag! Een rustige dag want geen van de kinderen komt langs en zelf heb ik geen moeder meer. Helemaal prima! Met kinderen als die van mij is het elke dag moederdag! Via de dorpsapp haalde ik iets leuks op. Daarover later meer. Later op de dag barstte een verschrikkelijk onweer los! Maandag was een dag als alle maandagen. Een erg lange lijst van klussen werd afgewerkt. De kaasboer kwam langs (daarover later meer) en ik maakte tijdens mijn wandelronde kennis met een dorpsgenote. Zij heeft een hele mooie tuin en nodigde me spontaan uit voor een rondleiding. Zo gaat dat hier! Ik blijf dat fantastisch vinden. Een wandeling, een praatje, een rondleiding en daarna weer naar huis. Beter wordt het niet. Voor deze dagen maakte ik een papier en vouwde dat dubbel. Voor 9 mei maakte ik er een hartje aan en voor 10 mei knipte ik dat er meteen al aan. Het deed me denken aan de mappen die we vroeger hadden. Van dat kartonachtige papier met van die tabs eraan. Je gebruikte ze vooral in multomappen. Met al die kleurtjes. Weet je nog?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten