zaterdag 19 juni 2021

Boeken #6...

Behalve dat lezen een van mijn favouriete bezigheden is, is voorlezen denk ik nog leuker. Drie van mijn kleinzoontjes wonen in Zuid- Afrika en ik vind het heerlijk ze voor te lezen voor het slapengaan. Gelukkig vinden zij het ook fijn om voorgelezen te worden door 'Ouma' Tineke. Zoon luistert gezellig mee en gaat weer even terug in de tijd. Het blijven toch je kinderen hè, hoe groot ze ook zijn. Deze zoon is trouwens letterlijk groot. Hij kan bijna de twee meter aantikken. Als eerste las ik uit Lange Snuit. 34 verhaaltjes van Mies Bouhuys, Miep Diekman, Thea Dubelaar, Thera Coppens, Els de Groen, Annemarie Heymans, Wim hofman, Mieke van Hooft, Trude de Jong, Rinderd Kromhout, Joke van Leeuwen, Simone Schell, Alet Schouten, Jan Riem en Willem Wilmink. Uitgegeven door van Holkema en Warendorf. Mijn eigen kinderen zijn er uit voorgelezen en jongste zoon herkende nog verschillende van de verhaaltjes.
Kareltje is ook zo'n boekje van vroeger. Toen de man en ik klein waren kregen we een boekje bij het kerstfeestvan de zondagsschool. Later toen mijn eigen kinderen klein waren heb ik ze verzameld. Ze waren toen echt nog in de mode en er hing zelfs een zekere 'geld'waarde aan. Nu mocht ik er bij de kringloop gratis een meenemen. Ze verkopen niet meer, zei de dame achter de kassa. Ze zuchtte wat en keek verdrietig. Ach... Het was voor het eerst dat ik geen afgerond verhaal voorlas. Dat vonden de kleinzoontjes best spannend. Want zou het verhaal aflopen? Uitgegeven door Callenbach, Nijkerk. Er staat geen jaartal bij maar het is een zevende druk.
In de boekenkast van mijn kleindochtertjes vond ik het boek van Varkentje Bo. Bo is nooit bang! Maar dat was toch niet helemaal waar. Hij was soms wel een heel klein beetje bang. Herkenbaar voor de kleine mannetjes. Binnenkort ga ik maar weer eens even snuffelen in de boekenkast van de dames. Er staat leuk spul tussen om voor te lezen. Bo is geschreven door Geert de Kockere/ Tineke van Hemeldonck en uitgegeven in Nederland door WPG uitgevers.
Genoeg kinderboeken. Nog twee grote mensen boeken las ik. Als eerste een boek van Esther Verhoef. Alles te verliezen. Een spannend boek! Maar ook hier geen idee hoe het in mijn boekenkast terecht is gekomen. Ook weer via mijn dochter denk ik. Zelf koop ik eigenlijk nooit dit soort boeken. Het gaat over een jonge moeder die haar verleden achter zich heeft gelaten maar wordt ingehaald en achtervolgd door datzelfde verleden. Een pageturner! Geschreven dus door Esther Verhoef en door Anthos Amsterdam uitgegeven.
Laatst zag ik Adriaan van Dis een hartstochtelijk peidooi houden om toch weer te gaan lezen. En dan vooral kinderen. Begin met voorlezen zei hij. Daar leg je de basis. Hij heeft gelijk. Het bracht me er toe om een heel rijtje van zijn boeken uit de boekenkast te pakken en op het nachtkastje te leggen. Zijn boeken zijn fijn om te herlezen. Ik begon met Indische Duinen. Een verhaal over zijn jeugd met Indische vader en Nederlandse moeder. Zeer (her) lezenswaardig. Een aanrader! Voor deze keer laat ik het hierbij want er staan nog veel dingen op mijn to do lijstje van vandaag! Dagdag!

1 opmerking:

  1. Oh de vd Hulst boekjes ze zijn zo leuk ik heb er ook een antal en stiekum koop ik er nog wel eens eentje bij zoals laatst ouwe Bram zo zielig loopt dat af. Kom ik hem later ook nog eens tegenin de boekenkast van mijn moeder

    BeantwoordenVerwijderen