zaterdag 4 augustus 2018

Varend corso 2018...

Het is echt jammer dat het varend corso gelijk met de Gay pride gehouden wordt, want ze verdienen meer aandacht in de landelijke media. Logisch dat alle aandacht naar Amsterdam gaat maar toch... Gisteren, vandaag en morgen varen weer zgn Westlanders door de wateren. De westlanders zijn de platte boten waarmee de tuinders in vroeger jaren de producten naar de veiling brachten. Sommigen zijn al 100 jaar oud. Even wat cijfers. 60 boten, 400 vrijwilligers, 70 km waterwegen, 350.000 bezoekers. 


 Het is een terugkerend feestje en op maar honderd meter van ons huis kunnen we op de eerste rij zitten om te genieten. Dit jaar met onze dochter en haar gezin. Prachtige bloemen, planten en heerlijke groenten. De westlanders streven ernaar om zoveel mogelijk mensen te laten zien wat het Westland te bieden heeft. En wat voor mooie producten er in de Westlandse kassen geteeld worden.
Als je niet in de buurt woont om even te komen kijken kun je via TV West veel terugzien.



Ik zag zoveel dat ik het niet meer terug kan halen. Maar allemaal weer zo mooi en zo verschillend van vorig jaar. Het thema dit jaar was: Het ontstaan van Holland. Ik zag Vikingen, maar ook de familie Flodder. Het lied van Juf Ank in een Albert Heijn jasje gegoten. En och toch, iedereen zong het mee. Eigenlijk zou je het een paar keer achter elkaar moeten zien. Je ontdekt dan steeds iets nieuws.


Er is live muziek, er zijn dansjes en ik kan alleen maar denken aan de arme meisjes die vanavond hun armen waarschijnlijk niet meer omhoog kunnen krijgen van de spierpijn. Het was warm aan de kant. Maar ook warm op het water en ik benijd de mensen in de fabeltjeskrant pakken hieronder niet. Gelukkig is het op het water altijd wat koeler en waait er een zacht briesje.

 
Ik zou er nog uren over kunnen vertellen. Ik hoorde een mevrouw mopperen over de verspilling van groente en bloemen. Dat vond ik toch een beetje lastig. Verspilling van groente zijn de 3 miljoen snoeptomaatjes die de supermarkt niet haalden omdat ze een rimpeltje hadden en niet verkocht konden worden. Daarom werden ze gratis uitgedeeld. Wie wilde mocht ze komen halen. Je moest zelf iets meebrengen waar ze in konden. Een tas of een doosje. Ik zag een mevrouw met 5 (!) grote tassen van de Jumbo. Die echte grote stevige tassen. Ze kiepte ze zo vol. De tuinder van wie de tomaten waren wist niet wat hij zag en had tranen in zijn ogen. 

Iets wat een mooi gebaar had moeten zijn werd heel lelijk en hebberig op deze manier. Ik vond het jammer dat deze mevrouw niet te herkennen was. Ik zag alleen haar ogen achter de vele lappen zwarte stof. Gratis gratis, ikke ikke en de rest kan stikken. Ik vroeg me in alle ernst af wat iemand met zoveel tomaten zou willen doen en waarom ze niet wilde delen. Ik (en veel mensen met mij) werden misselijk van zoveel hebzucht. De tomaatjes rolden zo over straat en zonder er naar te kijken vertrapte ze ze. 

Ik heb mijn kilo weggegeven aan iemand die te laat kwam. Ik weet dat ze een heel kleine portemonnee heeft en het goed kan gebruiken. Ik heb ze niet nodig. Laat zij er maar gelukkig van worden en dat was ze. Eind goed al goed. 

Vandaag een drukke dag op de Westlandse wateren. Wij hebben er weer van genoten en kunnen niet wachten tot volgend jaar. Morgen varen ze nog naar Den Haag en Rijswijk. www.varendcorso.nl voor meer info. Ze hebben ook een leuke Facebook pagina waar je o.a. de foto's bij dit blog terug kunt zien. Met een lege batterij in je camera maak je niet veel mooie foto's ;-) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten