zaterdag 18 september 2021

De dorpsApp #11...

Deel 11 van de dorpsApp alweer. We pakken de draad op bij 22 juni. Iemand biedt een enorme partij hout aan. Maar alleen om mooie dingen van te maken en niet voor de kachel. Het duurt geen half uur voor het weg is. Naar een meneer die er cadeautjes van maakt. De opbrengst is voor een kindertehuis op Bali. Het komt dus goed terecht. Dan een hartverscheurende oproep met foto's van zes mooie katten. Hun baasje ligt op sterven en er wordt een goed nieuw huis voor de beestjes gezocht en gevonden! Wat fijn om dat te lezen en wat een geruststelling voor het baasje. Op 24 juni lees ik het bericht dat de tankautospuit van de brandweer naar de dorpsschool komt. Dit in het kader van de maand van de hulpverlening. Ze waarschuwen via de app dat als mensen de sirene horen, ze niet ongerust hoeven te zijn. Een klein stukje doorgaande weg wordt ook afgesloten zodat de kinderen rustig en veilig kennis kunnen maken met e.e.a. Kijk, om dit soort initiatieven hou ik er zo van om in dit mooie dorp te wonen. Ik zie trouwens die glunderende koppies van die kindjes in gedachten al voor me als de auto komt voorrijden. Jullie ook?
Op 25 juni wordt gewaarschuwd voor oplichters. Ze proberen met een smoes gereedschap aan te smeren. Blijken andere in andere regio's ook actief te zijn. We zijn gewaarschuwd. Dan zijn er weer veel berichten van kranten die niet bezorgd worden. De ergernis begint toe te nemen. De Gelderlander, de Telegraaf, het AD, geen Volkskrant! Het is gedoe totdat er tot grote hilariteit zich iemand meldt met een foto van een hele stapel kranten. De bezorger heeft het opgegeven en alles bij hem voor de deur gelegd. we konden ze daar ophalen. En omdat het een mini dorp is, hoefde niemand ver te lopen. Het kwam allemaal weer goed! Zoals meestal. Dan is er een iemand die een kinderzitje voor de auto aanbiedt. Het duurt geen minuut voor het weg is. Een tentoonstelling wordt aangekondigd in het Dorpshuis. Een lang geleden overleden schilder maakte prachtige schilderijen van dit dorp en de kleine rivier. Je kunt er van gaan genieten. Elke zaterdag tot in september. En natuurlijk namen we er een kijkje.
Oeh en dan ineens is er een appje waar ik op wil reageren. Is het geen schatje dit kleintje? Wil je een schattig nieuw vriendje in huis? Ja, met zo'n tekst en ook nog eens gratis af te halen...voor ik twee keer met de ogen kon knipperen wat het katje al weg. Jammer voor mij maar fijn voor de kindjes hier verderop. Dan een berichtje met foto's van een mooi aquarium. Het blijkt niet op de dorpsapp thuis te horen maar op een familieapp. Dat gebeurt ook regelmatig. Meestal wordt er met humor op gereageerd. Zo ook dit keer, haha. Er wordt aangekondigd dat wie daar zin in heeft in het dorpshuis voetbal kan gaan kijken. Met de deuren wijd open zodat het lijkt alsof ze buiten staan. Jaja! Een oproep om ergens anders te parkeren omdat iemands oprit geblokkerd is. Ook een terugkerend item.
Pak lekker de fiets en kom deze mooie gratis fietstassen afhalen is het volgend bericht. Soms zie je een soort van logica in de berichten. Alsof mensen op een idee gebracht worden door het zien van bepaalde foto's. Deze fietstassen waren vrijwel meteen weg. Maar gelukkig was er nog een dorpsgenoot die apptte: voor diegenen die te laat waren... ik kan ook iemand blij maken bet deze gratis fietstassen. Natuurlijk met foto. Zeven minuten later was ook die tas weg. De mevrouw die op 29 juni een partytent van 3x3 meter gratis aanbood is daar bijna overspannen van geraakt volgens mij. Daar kwamen zoveel reacties op. Niet normaal. Zeker toen ze erbij schreef dat de tent maar 1x eerder gebruikt was. Er was weer eens een gedeeltelijke stroomstoring. Omdat iedereen begon te melden waar er wel en waar er geen stroom was, werd er veel koffie gedronken en tafels gedeeld, zodat er toch verder gewerkt kon worden. En natuurlijk ook de berichten dat de wifi het ook niet meer deed. Ook niet toen er al wel weer stroom was. Er werden suggesties gedaan e.e.a. weer op te starten.
Er werd een oproep gedaan voor een rode loper voor de musical voor de school van een kleindochter. Meteen de mededeling dat de dorpsschool er een heeft, maar waar? Al snel kwam het antwoord. Hij lag onder de vloer van het dorpshuis. Zo gaat dat in een durp. Korte lijntjes. Eind juni is er een leuke flyer op de app voor een jeu de boules toernooi in het dorp aan de overkant van de rivier. Er komt veel reactie op. Mopper de mopper want weer geen kranten bezorgd. Er wordt voorgesteld om dan maar een abonnement op de Donald Duck te nemen, haha. De locale krantjes worden ook niet bezorgd maar dat wordt netjes gemeld. De bezorgers vonden het te hard regenen. Hoe daar op gereageerd werd, laat zich raden ;-) Een leren bank wordt aangeboden. Deze bank mag op kamers in Utrecht na het bevestigende antwoord op de vraag of hij goed Hangt (als in chillen). Oh dear! Een mooie spiegel verwisselt snel van eigenaar. Oh en nog een en nog een zie ik.
Er wordt gecollecteerd voor de Cliniclowns. Een vriendin van mij is clini clown en ik raak steeds weer ontroerd door de dingen die zij meemaakt. Het is echt zó belangrijk dit doel te steunen. De school in een groter dorp hier in de buurt houdt een goede doelen dag. Ze zamelen geld in voor het longfonds. Je kunt de QR code scannen als je een donatie wilt doen. Met de collectebus aan de deur of een QR code scannen. Hoewel ik weet dat je tegenwoordig bijna geen vrijwilligers meer kunt vinden om langs de deuren te gaan, geef ik toch daar de voorkeur aan. Ik word oud, ik weet het. Ooit had ik zelfs een potje staan met geld daarin voor collectes. Dat hield ik daar echt voor apart. Het scannen van zo'n code is veel makkelijker, sneller en veiliger maar toch... Er komt nog een mooi kastje langs, ook dat vindt een nieuwe bestemming. Er ligt een boom in de mooie rivier. Omgevallen na de storm. Er worden tips gegeven. Bel het 1) waterschap- 2) de brandweer - 3) een hovenier - 4) de Lingewacht. Het waterschap reageerde als eerste en heeft een adres gegeven van een bedrijf met een boot en een kraan met zaag! Tot dat ging gebeuren heeft iemand er met zijn bootje een lint om gevaren. Zo werd het opgeschreven. Ik keur het goed. Tot zover een kleine greep uit de vele berichten die langskomen op de dorpsApp. Ik hoop dat jullie er weer net zo van genoten hebben om ze te lezen, dan ik om ze te delen. Bij mij kunnen er weer 192 berichten van de telefoon.Tot de volgende keer. Dagdag!

3 opmerkingen:

  1. Toch wel er-rug leuk zo'n dorpsapp! Ik ga eens kijken of wij die hier ook hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk en gezellig om te lezen. Zo blijf je op de hoogte van het wel en wee van elkaar.
    Fijn zo'n gezellig dorp.
    Groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniaal en wat een bruisend klein mooi dorpje❤

    BeantwoordenVerwijderen