woensdag 3 maart 2021

Boeken lezen...

Lezen in februari had ik hier misschien moeten schrijven. Met mijn buurman (ook een boekenlezer) ruil ik 1x per maand een boek. We geven elkaar dan een boek waarvan we denken dat het totaal uit elkaars comfertzone is. Zo gaf hij mij de biografie van Martien Meiland die ik met plezier las en inmiddels ook al een paar keer op televisie heb gezien. Ik gaf hem de memoires van Ruud Lubbers. Over zijn Haagse jaren. Zelf kon ik er met geen mogelijkheid doorheen komen. Iets wat me zelden overkomt. Misschien moet ik het op een ander moment toch nog eens proberen. Het grappige is wel dat de buurman er van heeft genoten. Het was zeker niet zijn politieke kleur maar omdat hij veel dingen en personen kende uit die tijd, vond hij er meer herkenning in dan ik. Hij is tien jaar ouder dus dat scheelt denk ik wel.
In februari las ik drie boeken. Een kreeg ik van de buurman en las ik vlotweg uit. Het was niet bijster spannend. Een beetje lafjes geschreven. Ik vertelde er over aan mijn vader en die zei dat ik zelf ook een hele stapel boeken in huis had van deze zelfde schrijver. Die bleken nog in dozen in de garage te staan. Mijn vader is zijn boeken aan het uitzoeken en alles wat hij niet meer wil komt naar mij. Ik kreeg van de buurman het boek: strijd in de jungle te lezen van de schrijver J.W.Klijn. De eerste uitgave. In de boedel van mijn vader vond ik inderdaad hetzelfde boek maar nu met vier extra hoofdstukken. Ik heb deze uitgave ook nog een keer gelezen en de vier extra hoofdstukken zijn echt een aanvulling.
En toen ik toch bezig was nam ik meteen nog maar wat extra boeken mee naar boven van deze zelfde schrijver. Ik las alvast voeten op de rots.
Later bleek ik de schrijver te kennen. Hij woont in mijn geboortedorp en ik ken hem van de pinda's en nootjes waar hij importeur/ groothandelaar van is. Het merk is Klijnoot volgens mij. Afijn, zonder de buurman (en zonder mijn vader) zou ik deze boeken nooit gelezen hebben. Ik ben benieuwd wat ik in maart te lezen krijg. Ik hoop op een boek waar ik flink aan de bak moet. We gaan het zien eh... lezen eh... meemaken. Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Wat leuk om zo boeken te ruilen. Ik kom er soms echt niet aan toe steaks misschien met mooi weer buiten :)

    BeantwoordenVerwijderen