woensdag 24 oktober 2018

Laat ik het gelijk maar doen...

Zaterdag 29 september 2018. In mijn vorig blog beloofde ik jullie te laten zien hoe je een simpel envelopje kunt maken. Ik dacht laat ik dat meteen nu maar doen anders vergeet ik het vast. Wellicht kennen veel van jullie deze methode want hij is niet nieuw. Ik deed het denk ik voor het eerst op de lagere school op deze manier. Oh wat is dat lang geleden zeg! Oké, daar gaan we. Ik gebruikte dubbelzijdig papier. Doe je dat niet dan moet je de witte kant boven houden als je begint te vouwen. Je hebt een vierkant papiertje nodig. De maat doet er niet toe. 



Geef even voorzichtig het midden aan. Niet een echte vouw maken maar gewoon even aan de zijkanten. Het gaat er maar om dat je weet waar je naar toe gaat vouwen.


Hierboven zie je wat ik bedoel. Vouw dus de twee zijkanten naar het midden en maak een scherpe vouw. Echte knutselaars hebben vast wel ergens een vouwbeen liggen of krassen met hun nagels. Maar aangezien ik allebei niet heb doe ik het met de oren van de schaar. Oh eigenlijk is allebei niet waar. Ik heb natuurlijk wel nagels maar die knip ik heel kort omdat ik ze anders afbijt en ik heb ook nog wel ergens een vouwbeen maar waar? ...... :-) Met de schaar gaat het ook heel gemakkelijk. Ik deed het zelf ook wel eens met mijn bankpas (stt niet aan de man doorvertellen, hij kan daar niet tegen)


Als je dat gedaan hebt vouw je een je een klein stukje om voor de onderkant. Dat hoeft niet veel te zijn. Een centimeter of zo is genoeg.


Aan de bovenkant moet je wat meer omvouwen want daar maak je ook de klep van de envelop van. Maak deze vouw en doe het papier daarna weer open. Op de foto hierboven zie je wat je weg moet knippen. Gewoon langs de lijntjes die er al zijn.


Je kunt het zo laten en dan heb je een vierkant klepje maar ik vind dat niet zo mooi. Ik knip het een beetje schuin weg en dan lijkt het meer echt. Je zou het ook rond kunnen knippen. Ik ga dat later nog eens proberen.


Pak nu je washitape en plak het zakje van boven naar beneden dicht. Daarna plak je de bodem dicht. Je kunt er voor kiezen om alleen de achterkant dicht te plakken maar zelf vind ik het leuk om ook de voorkant meteen even te versieren.


Begin ergens achter in het midden, draai naar voren en eindig weer achter zodat je daar de naad krijgt. Ga lekker aan de slag en voor je het weet heb je een leuke stapel envelopjes klaar!


Elk papiertje is in principe geschikt. Denk aan krantenpapier, tijdschriften, origamipapier, knutselpapier, printpapier. Als het maar vierkant is. In plaats van washitape kun je ook schilderstape of gewoon plakband gebruiken. Na het maken kun je de zakjes/envelopjes ook nog versieren. Hoe leuk is dat? De mogelijkheden zijn eindeloos. Veel vouw, knip en plakplezier!

2 opmerkingen:

  1. Dat is een handig envelopje! Ik zit altijd te knoeien met zo'n schuin gevouwen ding.. Ik ga vanavond meteen een voorraadje maken. Bedankt voor je heldere uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังไซไฟ

    BeantwoordenVerwijderen