donderdag 11 oktober 2018

Soep...

Maandag 17 september. Oei wat gaat het nu hard richting najaar/herfst. In de ochtend wordt het later licht, in de avond eerder donker. Als ik in de vroege ochtend de deur uitstap is het gras nog vochtig van de dauw. De spinnen maken mooie webben en in de ochtend is de kachel al weer even aan. In deze tijd van het jaar eet ik graag een soepje als lunch. Ik maakte een soepje van prei en brie. Het recept (en de foto) komen van de site van Colruyt. Het is een soepje voor vier personen en heel snel klaar. Wil je het ook maken? Hier heb ik het recept voor je. 



500 gram prei- 2 aardappelen-1 ui- 150 gram brie- 1 eetlepel boter- 1 liter kippenbouillon- peper en zout.

Je maakt het als volgt: Prei, ui en aardappel kleinsnijden. Dat mogen best grotere stukken zijn. Zet de pan op het vuur en smelt de boter (ik koos voor olijfolie). Fruit de uien, voeg daarna de prei en de aardappelstukjes toe. Laat alles even lekker stoven zodat de smaken goed loskomen. Overgiet daarna met de kippenbouillon. Deksel op de pan en 20 min zachtjes laten koken. Dan als laatste de brie toevoegen en 5 minuten mee laten koken. Zet er daarna de staafmixer in en pureer de soep heel fijn en romig. Eventueel kun je wat zout en peper naar smaak toevoegen.

Ik rommelde wat met het recept en voegde er nog wat knoflook aan toe. Een paar preiringen sneed ik heel fijn en strooide die er overheen bij het serveren ter decoratie. Ook voegde ik wat kerrie toe en een mespuntje mosterd. Erg lekker! Eet smakelijk!

1 opmerking: