vrijdag 12 augustus 2022

Weg ermee...

Twee en een half jaar na de verhuizing is de zolder nog lang niet leeg. Het aantal dozen vermindert wel maar het gaat zeker niet snel genoeg. Daarom heb ik mezelf de opdracht gegeven om elke week 1 doos leeg te maken. Er zijn drie categoriƫn. De eerste is houden, de tweede weggeven en de derde wegooien. Het zal jullie niet verbazen dat de eerst categorie de grootste is. Dat zijn de dingen die ik via de winkel of marktplaats wil verkopen. De tweede categorie gaat op de app. Naar familie/vrienden of de dorpsapp en de derde weggooien is in de praktijk veranderd in kringloopwinkels. Echt iets bij het vuil gooien of bij de stort brengen is er niet bij. Het is allemaal nog goed spul.
Zoals de gordijnen die ik hier laat zien. Ze zijn nog als nieuw maar passen alleen niet meer in dit huis. Ik bewaarde ze om er tassen van te maken maar daar is de stof te glad voor. Ze werden ingeleverd bij de kringloop en voor ik in de auto stapte om naar huis te rijden, waren ze al verkocht en zag ik er iemand anders blij mee naar huis gaan. Hoera!
Deze vliegenmepper was ook een gevalletje kringloop. Er moet een batterij in en daar ben ik geen fan van. Als je raak slaat krijgen de vliegen een soort van schokje. Dat geluid vind ik niet prettig om te horen. We hebben nu weer gewone vliegenmeppers met een uitschuifsteeltje. Die werken veel beter. En goede horren voor de ramen. Zo komen ze niet eens binnen en hoef ik ze ook niet dood te slaan. Hier in het buitengebied zijn veel vliegen. Logisch maar niet altijd aangenaam. De mepper mocht dus ook weg. In de doos zitten zitten allemaal mappen. Volgens mij omslagen van jaargangen At home en Computeridee. Kun je nagaan hoe lang ik die al heb. De jongens woonden nog thuis toen ze er een abonnement op hadden. Dat is zeker vier huizen geleden. Die mochten dus ook weg.
De spullen gaan weg in de verhuisdozen die al een beetje uitgescheurd zijn. Zo maak ik daar ook meteen een selectie in. De kringloopwinkel doneert karton en papier aan verenigingen hier in de buurt. Die krijgen er weer een paar centen per kilo voor. Dit ding heb ik ook al zo lang dat ik me niet meer kan herinneren waar ik het kocht. Ik denk dat het op een markt was. Het is een standaard voor je laptop maar voor mij is hij te hoog. Later gebruikte het om een boek te lezen maar dat was ook niks. Hij ging naar de winkel maar nieman keek er naar. Dus huppekee, weg ermee! De originele prijs staat er nog op zie ik
Dit setje kreeg ik ooit van iemand die van een groot huis naar een verpleeghuis verhuisde. Ze gaf me een enorme lading met alle mogelijke hobbyspullen. Dozen en dozen vol. Haar zoon kwam het brengen met zo'n aanhanger van Rent a car. Zijn eigen auto zat ook tot aan de nok vol. Ze was ooit cursist bij een van mijn workshops en het klikte zo goed dat we een soort van vriendinnen werden. Regelmatig dronken we een kop koffie ergens in Den Haag en dat was altijd supergezellig. Langzaamaan werd ze slechter ter been en was daar het besluit om naar een serviceflat te verhuizen. Ongeveer in de grote van haar vroegere hobbykamer, grapte ze. Ik moet veel spul wegdoen. Wil jij mijn knutselspullen? Misschien kun je er mensen blij mee maken. Nooit had ik kunnen bedenken dat er zoveel zou komen. Vlak voor onze verhuizing naar hier. Oh my!! De zoon was blij er vanaf te zijn. Heel blij. Hij was in zijn eentje dat grote huis van zijn moeder aan het leeghalen. Lang verhaal kort... ze heeft er niet lang mogen wonen de lieverd. Het ging niet goed met haar gezondheid. Tijdens de eerst coronagolf overleed ze. Helemaal alleen. Veel dingen heb ik gehouden als herinnering aan deze bijzondere vrouw. Dit setje mag weg. Zo maakt ze er toch (postuum) nog iemand blij mee. En dat deed ze zo graag.
Deze vormpjes zijn ook van haar. Ik wilde ze gebruiken voor koekjes, daarna voor fimoklei en nog weer later als model voor het maken van mini kaarsjes. Het komt er niet van. En dus weg ermee. Naar de kringloop. Ook die zag ik al bij iemand in het mandje liggen nadat ik ze ingeleverd had. Tot nu toe lukt het om elke week een doos leeg te maken. Hoera! Heel heel langzaamaan wordt het leger op zolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten