zaterdag 6 augustus 2022

De dorpsapp...

Never a dull moment hier in het dorp. En dus ook niet op de app. Zullen we eens een kijkje nemen en lezen wat er zoal gebeurde sinds de vorige keer? We beginnen met de nagekomen berichtjes van de braderie. Hoe gezellig het was en hoe fijn het was dat na twee jaar afwezigheid alles weer kon plaatsvinden. Het was inderdaad super. Ook voor ons nieuwelingen. Ik scroll verder... Iemand biedt een nieuwe kinderbeschermhoes voor een tablet aan. En even later zijn vrouw een speelgoedauto. Iemand vraagt om verhuisdozen. De plaatselijke makelaar heeft ze staan. Acht kunstof tuinstoelen vinden een nieuwe eigenaar. De boog voor de feestweek wordt geplaatst aan het begin van het dorp. Een uur lang kun je het dorp via deze kant niet in. Met vereende krachten wordt het ding neergezet. 4,5 meter hoog dus alle aanhangers kunnen er gewoon onderdoor. Iemand laat een wesp zien en vraagt zich af of het een bijenkoningin is. Het blijkt een hoornaar. En dan komen we bij de eerste foto. Dit fietsje staat al een paar dagen onbeheerd tegen het muurtje bij iemand. Als ik dan zo'n bericht lees schiet ik nog wel eens terug in mijn randstad modus. Hoe is het mogelijk denk ik dan.. Zo'n mooi fietsje en het staat er gewoon voor het pakken. Niemand doet dat dus en sterker nog iemand denkt zelfs te weten van wie het is.Super!
Er komt een aankondiging van het elf dorpenspel. Natuurlijk is ons dorp ook vertegenwoordigd. Er worden 10 sportieve jongens en meisjes gezocht. Tussen 10-13 jaar. Ook zijn er nog wat volwassenen/oudere jeugd nodig. Er wordt gevraagd om 10 meter grijze stucloper voor de playbackshow. Geen idee wat het is, maar het wordt gevonden. Post wordt verkeerd bezorgd maar na een foto op de app meldt zich de eigenaar. Zwarte schapen zijn op zoek naar prinsessenjurken. Huh? Is dit codetaal? Nee hoor, het dorp is tijdens het zomerfeest verdeeld in vijf stukken. Ieder stuk heeft een malle naam. Deze heten de zwarte schapen en zoeken voor de wagen van de optocht jurken voor de meisjes die verkleed gaan als prinses. Het feest nadert en de apps daarover nemen toe. Ik sla even wat over anders wordt het veel te lang hier. In het dorp hier verderop is het ook nog kermis en de Oekraiense gasten mogen van de kermisklanten overal een keer gratis in. Zo gaat dat hier. Even wat vertier en afleiding van de zorgen die er zijn.
En dan iets heel anders. We krijgen een dorpspomp. Er schijnt heel lang een pomp gestaan te hebben maar die is afgebroken of werkte in ieder geval niet meer. Het dorp heeft uit het dorpsfonds wat grond aangekocht en nu komt er dus een nieuwe. Zo fijn want er is hier nergens een tappunt en je wilt niet weten hoeveel waterflesjes ik al gevuld heb van klanten in de winkel. En ik niet alleen hoor! Naar de wc gaan is ook zo'n ding. Ik zag zelfs gisteren iemand zijn behoefte doen op de begraafplaats. Dat vond ik zo vies. Bel dan even aan bij iemand. De mensen zijn heel vriendelijk hier. Bah nee....
We scrollen verder... Stoelen worden aangeboden. Heel veel stoelen. Het lijkt wel of er een nieuw virus door het dorp waart. Een ik ga mijn interieur vervangen virus. De stoelen verwisselen heel snel van eigenaar. Er wonen nu drie maanden Oekraieners in ons kleine dorp en de coordinator legt verantwoording af. Heel duidelijk wordt uitgelegd waar het door de dorpelingen verzamelde geld aan besteed is. Tot op de cent is het verklaard en het comite krijgt daarvoor veel applaus. Nieuwe mensen worden toegevoegd aan de app. Sommigen wonen hier al jaren en jaren. Sommigen nog maar een paar dagen. Ik kijk verder...
De vragen voor het zomerfeest nemen toe. Nu weer voor een Jasmine pakje want het bestelde pakje uit China heeft vertraging. Gelukkig is dat snel geregeld. Ook worden er mensen voor achter de bar gevraagd in de feesttent. Voor het dorpsdiner kun je je niet meer aanmelden. Het zit mudjevol. Gelukkig waren wij er op tijd bij met aanmelden. Er wordt een schoenenrek aangeboden en ook dat is binnen een paar minuten van eigenaar verwisseld. Ik zie sommige berichten niet eens binnenkomen en lees ze later terug. En ben dan te laat om te reageren, haha. Nou ja! Geeft niks hoor. Spullen genoeg!
Als laatste heb ik, tussen de berichtjes van het zomerfeest door nog, een schoenenkastje gevonden. Ook dat heeft geen vijf minuten online gestaan. Weg was het! Het zomerfeest gaat nu echt bijna beginnen. De berichten vliegen je om de oren. In ga er snel over schrijven. Fijn voor de opslag op mijn arme telefoontje. Ik krijg steeds meldingen dat ik de limiet bjna bereikt heb. Voor nu laat ik het hier even bij. Tot de volgende keer. Dagdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten