dinsdag 4 mei 2021

Patronen #1.

Tijdens een van mijn wandelingen kom ik regelmatig tractoren tegen. Meestal zijn het kleine exemplaren. Gemaakt om tussen de fruitbomen door te rijden. In het najaar zijn die op zijn mooist. Dan zijn het net locomotieven met wagons er achter. Karren vol met appels of peren worden dan van de boomgaard naar de sorteerschuur gebracht. Ergens op mijn blog is er nog wel een foto van terug te vinden volgens mij.
Ze zijn zo heel anders dan de tractoren die gebruikt worden om de akkers te bewerken. Die zijn zo reusachtig groot als ze je voorbij rijden. Ze kunnen sereuze snelheden bereiken en worden soms bestuurd door zeer zeer jonge mannen. En hoe behendig zijn ze in het manouvreren met die dingen. Alsof ze niets anders doen de hele dag. Wat waarschijnlijk ook zo is, haha.
Laatst kwam ik weer een paar van die flinke jongens tegen onderweg. De bak was volgeladen en de weg niet heel erg vlak en er viel wat aarde op de grond. Even later kwam zijn collega met een andere tractor en reed over de eerder gevallen grond heen. Zo nog een paar keer.
Ik zag het van een afstand gebeuren. Overigens.. de weg wordt altijd weer netjes schoongespoten na afloop. Dat wil ik er wel even bijzeggen. Ere wie ere toekomt...
Terwijl ik zo wat dichterbij kwam, viel me ineens op wat een leuke afdrukken er in de klei ontstaan waren door er overheen te rijden. Ik heb er een paar op de foto gezet. Mij wordt regelmatig gevraagd waar ik mijn inspiratie voor mijn werk vandaan haal. Meestal zeg ik dan dat inspiratie overal om je heen te vinden is. En dat is ook zo. Ook dit keer.
Want later op die dag gebruikte ik de patronen in de klei als uitgangspunt voor een tekening die ik maakte in een boek. Als je goed kijkt, zie je zoveel meer zei Pia Douwes ooit. Dat is echt zo. Hele simpele dingen, die waar je normaal gesproken aan voorbij loopt zonder ze te zien, kunnen ineens bijzonder worden. Het bracht mij op het idee om er een soort van miniserie van te maken. Wie weet ga ik dat nog eens uitwerken. Ik heb de reactie mogelijkheid weer aangezet. Laten we hopen dat alle rare en nare reacties nu verdwenen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten