dinsdag 11 mei 2021

Een jaar geleden #1...

Jullie hebben me al vaak hier horen zeggen dat de tijd zo snel voorbij gaat en zo en daar hoor ik meer mensen over. En toen ik laatst mijn agenda van vorig jaar tegenkwam dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om daar eens wat met jullie doorheen te bladeren. Bewaren jullie je oude agenda's? En kijk je er nog wel eens in terug? Terwijl we zo wat bladeren in die van mij laat ik ondertussen wat collage's zien die ik ongeveer in diezelfde tijd maakte. Ze zijn voor jullie nieuw want gemaakt in een periode dat er hier niks te lezen viel.
Zullen we maar gewoon bij Januari 2020 beginnen? We hadden een leuke jaarwisseling met onze nieuwe buren. We keken naar het vuurwerk aan de overkant van de rivier en dronken een glas op het nieuwe jaar. Zij wensten ons veel woonplezier (we waren de maand daarvoor in het kleine dorp neergestreken) en wij knepen ons stiekem in de arm want zoveel vriendelijkheid waren we niet meer gewend van buren. De auto's gingen voor een beurt naar de garage en voor het eerst beschrijf ik hoe dat in zijn werk gaat en ook hoeveel tijd daarmee gepaard gaat. De kastenmaker komt naar ons huis om de kast in te meten voor het kantoor van de man. Een vriendelijke jongeman met goede ideeën. We zullen hem nog vaak ontmoeten in de tijd daarna. Alleen wisten we dat toen natuurlijk nog niet. We zetten de oude keuken om MP en er kwam een jonge marinier langs om hem te kopen. Hij bood de vraagprijs en kwam hem de week daarna ophalen. Hij demonteerde met zijn maat de oude keuken en nam hem mee. Later kreeg ik nog een foto van hem. Het zag er goed uit.
Mijn zusje kwam zomaar even langs om koffie te drinken. We wonen nu maar tien km bij elkaar vandaan en ik schrijf in mijn agenda dat ik me verheug op haar komst. De dag daarna ga ik naar mijn oude woonplaats naar de kapper en word ik bijgepraat over het laatste nieuws in mijn oude straatje. Haar ouders wonen daar. Ik eet lekker even een broodje, ga naar de opticien om mijn bril even bij te laten stellen en loop en passant nog een paar kringloopwinkels binnen. De aannemer komt aanpassingen doen voor de nieuwe keuken. De vloer moet open. Als hij klaar is komt de stukadoor. Hij draagt een Tshirt met de tekst: Glad en strak! We hebben geen keuken en besluiten spontaan een terrasje te pakken en meteen wat te eten. De trappenmaker komt de nieuwe trap inmeten.
Een van onze buren organiseert een aanschuiftafel. Wij kenden het fenomeen niet. Maar het is zo dat je betaalt 25 euro en gaat dan bij iemand thuis eten wat de pot schaft. Bij de prijs inbegrepen zijn twee glazen wijn. We zaten hutje mutje met 19 mensen in de keuken. Er was vrijwel geen ruimte om te bewegen en het was supergezellig! Wie had toen kunnen denken dat ik daar nu over zou schrijven. En wie had kunnen denken dat we dat toen normaal zouden vinden en nu bijna surrealistisch? Met zoveel mensen op een kluitje. De nieuwe keuken wordt gebracht en de dag daarna komen er twee monteurs, Dick en John, om hem te monteren. Ze beginnen in de bijkeuken. De schilder schildert nog snel de laatste muur en de aannemer past de plinten in de bijkeuken aan.
Alles past precies en soms zitten we wel met meer dan tien mensen om de tafel koffie te drinken. Echt, als ik lees hoe dat er toen aan toeging ben ik even stil. Wat zijn we al gewend aan het nieuwe normaal. En wat waren we twee weken geleden blij dat we weer samen ergens naartoe konden. Naar de kinderen, naar mijn vader. Wat is de wereld in rap tempo veranderd. Maar ook denk ik... wat was het druk met al die mannen. Maar ook zo fijn dat ze elkaar de ruimte gunden. En wat paste alles precies. Wat een jaar was het. Ik verzuchte laatst dat ik een beetje mannenmoe ben en nu ik zo teruglees weet ik ook weer waarom. Tot zover de eerste terugblik. Ik ben benieuwd of jullie wel eens teruglezen in je agenda? En of je er überhaupt een agenda op nahoudt? Laat het me horen. Vind ik leuk! En dan weet ik ook meteen of je weer kunt reageren hier op het blog. Of ik e.e.a. goed terug gezet heb :-)

1 opmerking:

  1. Ja dat had ik gemerkt ik kon niet meer reageren, toch weer fijn dat dat opgelost is. En een agenda hou ik zeker bij en tegenwoordig ook briefjes met notities. Een gat in mijn geheugen na de covid. Vreselijk en vooral lastig ik vergeet gewoon de domste dingen.
    Teruglezen in een agenda is altijd handig ik bewaar meestal de laatste 2 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen