vrijdag 23 april 2021

Lezen...

Het opruimen van de boekenkast levert me veel op. Allereerst natuurlijk dat ik weer kan vinden wat ik zoek. Ik ben er zo een die te pas en te onpas een boek wil kunnen pakken en er even wat uit wil lezen. Er is een tijd geweest dat ik soms wel zeven boeken tegelijk las. Of eigenlijk naast elkaar las moet ik natuurlijk zeggen. Elk boek paste bij het moment. Ik heb de laatste tijd weer wat herlezen en wil er wat over vertellen hier.
Allereerst een boek van Hella S Haasse. Charlotte Sophie Bentinck. Uitgegeven bij Querido. 384 blz. Soft cover. Een verhaal over vrouw uit het begin van de achtiende eeuw. Hella heeft haar verhaal geconstrueerd aan de hand van de brieven die zij en haar tijdgenoten aan elkaar schreven. Dat moet een enorme klus geweest zijn. Er zijn brieven in het Frans, Duits, Engels, Nederlands. Alles moest vertaald en gerangschikt worden nadat ze gevonden waren in allerlei archieven in binnen- en buitenland. In grote lijnen gaat het verhaal over een ongelukkig huwelijk. Jonge mensen van hoge afkomst en met veel geld. De jongen wordt erg verliefd op het meisje maar zij houdt al van iemand anders. De man van haar zus. Het viel me op hoe Europees de wereld toen was. Heel mooi om weer een boek van Hella Haasse te lezen. Ze heeft een fijne manier van vertellen.
Het tweede boek is van een totaal ander caliber. Ik heb geen idee hoe het in mijn boekenkast terecht is gekomen. Het is zeker geen boek wat ik zelf zou kopen. Misschien heb ik het geleend van mijn dochter? Of heeft ze het mij een keer gegeven. We doen dat namelijk vaak. Boeken aanraden en uitwisselen. Hmm. Ik zal haar eens vragen. Het is een boek van Simone van der Vlugt. Een literaire Thriller. Ik moet bij het woord thriller alijd aan een kennis van mij denken. Zij spreekt het uit als sriller. Uitgegeven bij Anthos. 277 blz. Soft cover. Het verhaal gaat over een journaliste die werkt bij het Leids Dagblad. Zij wil het liefst schrijfster worden. Net op het moment dat haar eerste boek uitgegeven wordt, is daar een moord op een jonge vrouw. De moordenaar slaat vaker toe en alle mensen die vermoord worden hebben met de journaliste te maken. Uiteindlijk blijkt de dader een van haar beste vriendinnen te zijn.
Dan een heel leuk kinderboek! Drie van mijn kleinzoontjes wonen in Kaapstad. Ze worden drietalig opgevoed. De nanny spreekt Afrikaans met ze. Mijn schoondochter Engels en mijn zoon Nederlands. Ze worden heel graag voorgelezen en dat is een van de dingen die ik kan doen. We zetten de camera aan en ik ga zitten in de speciale voorleesstoel. Zo leuk! Als ik het een keer vergeet en ergens anders zit, word ik meteen gecorrigeerd. Anders is het verhaal niet echt, ouma zeggen ze dan. Dit keer las ik uit een boek van Monique Hagen en Hans Hagen. Uitgegeven bij averroés uitgeverij. Hardcover. 25 bladzijden. Het verhaal gaat over het jongetje Ruben dat, terwijl hij op zolder speelt, visite krijgt van een spin. Ruben wil met de spin spelen, maar die rent steeds weg. Rubens papa vindt de spin een griezel. Totdat blijkt dat het een echte opruimspin is. Het oudste kleinzoontje van vijf is dol op insecten en het boek was een groot succes.
Dan een boek van de buurman. Het maart boek. Ik vertelde al eerder hier dat wij elke maand een boek aan elkaar laten lezen. Meestal ietwat uit de comfertzone maar dit keer precies in het potje voor mij. Een boek over Gustav Klimt. Uitgegeven door Taschen en geschreven door Giles Néret. Hardcover 96 blz. Via de Volkskrant denk ik. Mooie tekst en zeker ook heel veel mooie foto's van het werk van deze bijzondere kunstenaar die leefde in het Wenen van rond de eeuwwisseling in de tijd die we nu de Belle Epoque periode noemen.
Het laatste boek vond ik onze dorpsbibliotheek. Ofwel een oude telefooncel van de PTT die door het aanbrengen van wat plankjes is omgetoverd tot bibliotheek. Heb je boeken over dan zet je ze er in. Zie je wat interessants? Dan neem je het mee. Een geweldig concept dat heel goed werkt in al zijn simpelheid. Ik hou d'r van. Ik las het Groot kruiden gezondheidsboek. Gezond door kruiden en goede voeding. Nou, wat wil een beginnende tuinder als ik nog meer. Hardcover 329 blz. Door dokter Heinrich Neuthaler. Uitgegeven bij uitgeverij Helmond en uitgeverij Orion in Brugge. Zo en dit was mijn boekenlijstje voor dit keer. Intussen ben ik alweer aan een nieuw boek begonnen. Maar daarover later meer. Dagdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten