dinsdag 9 januari 2018

Verzameling van Januari...









Ik heb er al eens eerder over verteld hier; ik kom uit een familie van verzamelaars. Genetisch bepaald, ik kan er niks aan doen :-)  Zo verzamelde ik als kind al recepten. Ik knipte ze uit de krant en plakte ze in een schrift. Laatst kookte ik nog een van die recepten. Ik verzamelde van alles. Soms was het ineens over. Soms ook ontstond een verzameling spontaan. Zoals met de lucifersmerken die ik laat zien op de foto's hierboven. Jarenlang spaarde mijn vader ze. Op zondagmiddag lagen de gootsteen-bakken vol met lucifersmerken die afgeweekt moesten worden. In lauw water. Je viste ze er daarna uit om ze te laten drogen op een krant. Daarna werden ze met gluton (wie kent die lijm nog?) in albums geplakt.

Toen ik deze exemplaren zag in de kringloop kocht ik ze. Omdat ze me herinnerden aan de tijd van toen. Mijn vaders verzameling is er niet meer. Ik denk dat het op een gegeven moment over was. Ik zie eigenlijk nooit meer dit soort plaatjes op lucifers, jullie wel? Er wordt ook veel minder gerookt. Dat zal er vast mee te maken hebben. Ik zal deze plaatjes in een doosje doen en aan pa geven als ik hem weer zie. Gewoon voor het leuk! Omdat het kan. Wat verzamelen of verzamelden jullie?

3 opmerkingen:

  1. ach wat leuk. heerlijke nostalgie !! Daar kan toch uren naar kijken.
    Mijn zus verzamelde suikerzakjes en mijn broer sigarenbandjes nou dat is toch ook echt over. Ik heb jaren postzegels verzameld maar met het mail verkeer komt er nog zo weinig post dat ook dat over is. Ik bewaar wel altijd alle postzegels en geef ze dan aan iemand van de kerk die nog een verwoed verzamelaar is. En die is er heel blij mee want series compleet maken is tegenwoordig knap moeilijk. Het verzamelen zit ook in mijn bloed en de kids kunnen er ook wat van en toch geloof ik dat het heel goed is voor de mens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vader spaart ook suikerzakjes. Hij heeft er werkelijk een dagtaak aan. Alle oude verzamelaars beginnen te overlijden en al die spullen komen dan naar pa (en daarna naar mij, haha) Ik bewaar de postzegels ook voor de kerk. De kerstkaarten heb ik ingeleverd bij iemand die er weer nieuwe kaarten van maakt voor volgend jaar. Ik vind dat een super idee. Verzamelen geeft veel plezier. Ben ik helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awesome blog, i always enjoy & read the post you are sharing!
    Thank for your very good article...!
    หนังไทย

    BeantwoordenVerwijderen