woensdag 15 februari 2017

Haken 4-2

Vandaag laat ik jullie een gehaakte col zien waarvan ik en eerste instantie dacht dat ik hem al had laten zien. Maar nee dus. Ik haakte hem van Zeeman garen. Vorig jaar kocht ik veel garen en dat ben ik nu aan het opmaken. Deze cols dragen heerlijk. Het garen verloopt van lichtbeige, via lichtbruin naar grijs. 


Lijkt het je leuk om zelf aan de slag te gaan? Begin dan met het haken van een lange rij lossen. Zolang als jij wilt dat je sjaal breed wordt. Hoeveel dat is, is persoonlijk. Ik neem meestal een bestaande sjaal van de kapstok en leg daar het sliertje lossen op. Let er op dat het aantal steken een veelvoud is van 6 + 4 extra. Voorbeeld: 60 steken (10x6) + 4 = 64 steken. Ik begon met 64 steken en haakte met haaknaald 5.
-
Eerste toer: 3 lossen (= eerste stokje), dan 3 stokjes, 2 lossen ( twee steken van de beginlossen overslaan), 4 stokjes, 2 lossen (2 lossen aan de onderkant overslaan)
Tweede en alle andere toeren zijn hetzelfde. Je haakt steeds vier stokjes. Dat zijn de dichte stukjes op de foto. Dan haak je twee lossen en sla je twee lossen over. Dat zijn de gaatjes op de foto. Daarna weer vier stokjes enz enz. Aan het begin van elke toer haak je 3 lossen die tellen als het eerste stokje en er dan nog 3 achteraan. Het is makkelijker om het te haken dan het op te schrijven.
-
Wil je van de sjaal een col maken? Naai dan begin en eind aan elkaar. Let er goed op dat er geen draai in je werk zit. Dat had ik een keer. Alles was mooi en onzichtbaar aan elkaar genaaid en toen kon ik het weer losmaken. En geloof me, dat was veel werk :-) Succes!

2 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor het delen. Vond je het erg dan toen je een draai in je col had? Ik doe dat soms met opzet de 2 uiteinden gedraaid aan mekaar naaien. Maar smaken verschillen misschien ... :-) Ik vind jouw col in ieder geval heel feestelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval vond ik het niet mooi. Het ligt denk ik ook aan het garen wat je gebruikt. Of de steek waarin je haakt. Ik dacht er nog even over na... ik doe het wel als het een strakkere col is. Deze is zo breed en lang dat je hem een paar keer om kan slaan en dan draait ie vanzelf. Zoiets :-)

      Verwijderen