woensdag 13 juli 2022

Effe tuinuh...

Komen jullie effe tuinuh? In mijn vorige woonplaats werd dat regelmatig aan mij gevraagd en ik zei er altijd ja op. Ik was dan op bezoek bij tuinders en zo halverwege (tussen de koffie en het glaasje) maakten we dan een wandeling door de kassen. Het fascineerde me altijd wat er allemaal groeide daar onder dat glas. De ene keer waren het groenten een aandere keer bloemen. Het zoemde er van de bijen en lieveheersbeestjes, kwarteltjes liepen er of kippen. Want grootschalig met gif/ bestrijdingsmiddelen spuiten gebeurt allang niet meer. Aan het eind van het bezoek kreeg ik altijd wat mee naar huis. Eigenaardige mensen die tuinders (ze zijn recht op de draad zou mijn vader zeggen), maar ik heb er nooit een meegemaakt die krenterig was. Maar goed, ik dwaal af. Vandaag geen wandeling door de kassen maar een rondje door onze tuin. Het is alweer even geleden dat ik deze foto's maakte maar toch...
We beginnen met de planten in de grote pot die vroeger naast ons (vorige) huis stond. Er staat nu eenjarig spul in en dat geeft een vrolijk gezicht. Het onkruid is inmiddels tussen de stenen uitgehaald. Dat was nog een flink klusje. Hier zie je mooi dat we achter de kerk wonen. We lopen verder en komen bij de groenten
We hebben wat courgette zaad gezaaid maar dat schiet nog niet erg op. Vandaar dat ik toch alvast nog maar een courgette plantje kocht bij de Boerenbond. Ik moest er toch zijn om opbinddraad te kopen. Naast de courgetteplant staat nog wat ander spul.
Dat zie je hier op de foto. Het zijn de tomatenplanten die mijn vader me laatst gaf. Het zijn nu nog maar kleintjes maar voor je het weet...
Zojuist zag je bij de foto van het courgetteplantje al een stukje van de vijgenplant. Die groeit nu voor het tweede jaar en aan de linkerkant is een nieuwe tak met allemaal uitlopend blad. Zien jullie het?
Als laatste neem ik jullie even mee naar de rozen. Is het niet enorm hoe goed ze het doen. Straks gaan ook de kleine roze roosjes bloeien en dan is het helemaal een feestje voor de bijen. De schuur van de buren is al heel oud en als ik op dit plekje in de tuin zit, moet ik altijd aan Frankrijk denken. Als straks de roze rozen bloeien zal ik er nog eens een foto maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten