maandag 17 juli 2023

Eten uit eigen tuin...

Volgens mij heb ik hier al een paar keer verteld over mijn fruitboomgaard bij de kerk. We plantten daar wat fruit. Het leek alsof de frambozen de winter niet hadden overleefd maar uiteindelijk viel dat mee en kwam er dit jaar wat bloesem aan. De bramen groeiden en bloeiden dit keer ook goed en zelfs de bosbessen settelden zich. De kruisbessen bleven lang achter maar uiteindelijk begonnen ook die te groeien. En nu was het zover. Hier en daar had ik al wat geproefd en geprobeerd maar nu was het dan eindlijk zo ver. Ik plukte ee bakje vol vruchten. Oh wat was ik trots. En wat waren ze lekker. Heerlijk! Vanaf 23 juni plukte ik elke dag zo'n bakje lekkers. De kruisbessen zijn nu op. De bosbessen te klein om te plukken en ook de framboosjes waren nog klein maar oh, wat een feest. Voor de bramen moet ik nog even geduld hebben. Die beginnen al wel te kleuren.
Ondertussen zagen we overal borden met daarop kersen te koop in de berm gezet worden. Ruim twee weken later dan vorig jaar waren ze zongestoofd lekker zoet en zo van de boom in een bakje gedaan. Het was weer smullen. Wat is het toch fijn om hier te wonen. Zoveel lekker om de hoek van de deur...
We nemen nog even een kijkje in de tuin van de buren. Zij zijn op vakantie in Frankrijk. Kijk eens naar hun aalbessen. Ook die worden rap rijp en rood nu. De merels kijken er al met een schuin oog naar. Ze zijn bijna goed. Hier en daar zijn ze zelfs al aan het proeven. Ik heb er maar vast een net overheen gegooid anders blijft er niks voor de buren over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten