donderdag 11 oktober 2018

Bloempotten...

Dinsdag 18 september. Vanmorgen was ik even in Den Haag bij de breiclub. Gelukkig aan de goede kant van de stad want een paar kilometer verderop was het al een drukte van belang; want het is vandaag Prinsjesdag. De kinderen van de Haagse basisscholen hebben die dag vrij en er hangt altijd een leuke sfeer in de stad. Op de terugweg naar huis besloot ik even bij een kringloopwinkel langs te rijden want ik had wat nieuwe bloempotten nodig. 


Een paar jaar geleden deed ik veel bloempotten weg want het was helemaal uit de mode om planten in je huis te hebben. De kleuren pasten ook niet meer bij de spullen die ik nu heb en de meesten waren oud of kapot of zo. Ik heb ze dus weggedaan. Maar zoals dat gaat staan er nu weer planten op de vensterbank. Niet ordelijk zoals vroeger in allemaal dezelfde potten maar in van alles en nog wat. Er staan er een paar in een sauskom uit een oud servies. Twee staan er op een plastic kinderbordje. Er staan er twee in een soort pot die ik kocht bij de plant zelf maar niet helemaal vertrouw op een gebaksschoteltje en twee, nee drie, hebben een min of meer passende overpot. Een ratjetoe dus.


Ik zag daar zo eens over na te denken terwijl ik kleine zakjes vouwde voor mijn 'winkeltje' Ik heb ze geloof ik hier wel eens laten zien. Meestal maak ik ze van een mooi papiertje maar die mooie papieren gebruikte ik ergens anders voor. Ik pakte nu wat tijdschriften van de man. Als bijlage zitten bij NRC en Financieel Dagblad vaak magazines met mooie foto's. Daar kun je prima zakjes van maken. Ik verpak er broches in (en ander klein spul).


Terwijl ik bezig was met de zakjes dacht ik ook aan het bloempotten'probleem' Wat zou ik daar nu eens mee moeten? Ik probeerde wat uit en besloot ze een mooi tijdschriftenjasje te geven. Dat lukte niet want ze waren te klein. Wel kon ik ze gebruiken voor de kleinere potjes hier in mijn werkkamer. De scharen en potloden pasten prima. Wel waren ze wat slap en daarom zette ik er een glazen (olvarit) potje in. Het zag er leuk uit.


Van het denken van bijlage van de krant, naar de krant zelf was maar een kleine stap. Het hielp ook reuze mee dat terwijl ik zat te prutsen, mevrouw de krantenbezorgster een nieuwe krant in de bus deed. Ik vroeg de man de krant na het lezen te bewaren en zo kwam het dat ik voor de wat grotere bloempotten een nieuw jasje maakte. Het ziet er best grappig uit. En ik heb er al weer flink wat commentaar op gekregen. De meningen zijn verdeeld zullen we maar zeggen ;-)


De planten staan gewoon in welke willekeurige pot dan ook maar. Door het jasje van papier ziet het er een soort van eenduidig uit. Je moet alleen wel voorzichtig doen met water geven anders wordt het een knoeiboeltje. We zien wel hoelang e.e.a. beklijft. Voor nu vind ik ze prima!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten