zondag 8 juli 2018

Onder de pannen...

Vrijdag 6 juli 2018. Als er in mijn familie wat te vieren valt, gaat dat meestal gepaard met eten. Er was een periode dat de oudste kleinkinderen begonnen te puberen en de jongste kleinkinderen nog niet groot genoeg waren voor een 'echt' restaurant. Zo een waar je lang moet wachten op je eten en ondertussen niet van tafel mag. En zo werd er naar een alternatief voor een restaurant met tafelkleden gezocht. Zo noemde ons neefje dat. Als er tafelkleden waren dan was het niet leuk. Het is goedgekomen hoor. Hij eet nu regelmatig van tafelkleden en is zo ongeveer twee meter lang. 


Het was ook nog eens fijn als het voor iedereen niet al te ver rijden zou zijn. Op de heenweg was dat meestal geen probleem maar op de terugweg was dat dan wat meer uitdaging zullen we maar zeggen. Mijn zusje en ik woonden destijds met onze gezinnen in de Betuwe en mijn ouders en broertje met zijn gezin in de polder van de Alblasserwaard. Leerbroek was het dorp wat zo ongeveer in het midden lag.


We zijn er door de jaren heel regelmatig geweest. En dan aan een lange tafel met zijn allen. Moeder maakte altijd een tafelschikking maar het eindigde er meestal in dat alle pubers aan het eind van de tafel zaten. Zo ver mogelijk weg bij de ouders. Pubers! Ik vond mijn kinderen toen op zijn leukst. Maar dat terzijde. Er werden gourmet stellen op tafel gezet. Stokbrood en wat groente en vlees. En altijd was daar weer aan het eind van de maaltijd de ijstaart met vuurwerk. Het was er zo gezellig altijd. Ik hoor nog de echo van de verhalen, het lachen. Mijn vader en moeder samen (intens gelukkig met elkaar) .....


En nu heel veel jaren later gingen we met onze zoon en zijn dochters daar een pannenkoek eten. Er was niks veranderd. De meisjes vonden de pannenkoek nog net zo lekker als hun vader destijds. Het ijsje smaakte ook prima. Ze mochten daarna buitenspelen en bij het weggaan mochten ze wat grabbelen uit de grabbelton. Net als vroeger, zei zoon. Echt té leuk vond hij dat. Daar gaan we zeker nog eens naartoe. Na de maaltijd gingen we met zijn allen koffiedrinken bij mijn vader. Waar hebben jullie gegeten vroeg hij? Bij onder de pannen zei het kind. Ach ja.... dat was altijd leuk daar he, zei pa. En de meisjes zeiden...... opa het is er nog steeds heel leuk! Je mag volgende keer ook mee hoor als we daar naartoe gaan. Dat vond oude opa een goed plan :-)

Leerbroek is een klein dorp vlakbij Leerdam. Het ligt niet ver van de A27. Prachtig landelijk gelegen. Dromerige boerderijen, koeien, wat paarden. Het personeel is heel aardig. De keuken goed. Wij aten allemaal een lekkere pannenkoek. De koffie kun je binnen of buiten nuttigen. De tuin is mooi. De parkeerplaats royaal en natuurlijk gratis. Het adres: Restaurant Onder de Pannen, Leerbroekseweg 53, Leerbroek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten