zondag 4 maart 2018

Koud, kouder, koudst...

Maandag 26 februari. Wat doe je als je in een oud huis woont en in een werkkamer werkt waar het glas nog enkel is en buiten de temperatuur daalt en daalt? Dan krijg je het koud als je zit te werken. Mijn werktafel staat voor het raam om zoveel mogelijk licht te vangen. Als het buiten kouder begint te worden begin ik meestal als eerste om de ombouw die om de verwarming zit (en best veel warmte tegenhoudt) een stukje naar voor te trekken. Zo kan de warmte wat meer zijn weg vinden. Dat deed ik  dit keer ook. 


De dag daarna, toen het kouder werd en ik de wind op mijn handen voelde trok ik de tafel wat van het raam vandaan. En nog een beetje en nog een beetje. Maar dat hielp niet echt. Daarom zocht ik wat 'oude' badhanddoeken en rolde die op. Als een soort van tochtvangers deden ze dienst. Zo deden de mensen dat vroeger ook. Met handdoeken of misschien wel met oude kranten of zo.


Ik weet niet of je het goed kunt zien, maar er ligt een donkerbruine handdoek net onder de handgrepen waar ik de ramen mee open kan schuiven. De dag daarna legde ik ook nog twee badhanddoeken op de richel net onder het glas-in-loodraam aan de bovenkant, want ook daar kwam me toch een partij kou vandaan. Ik had ondertussen al een paar vingerloze wanten aangetrokken, een sjaal omgedaan en een warme muts opgezet. De wind stond vol op het raam. Brr. Nu wil het geval dat ik hier veel tafels en stoelen in huis heb, maar op een of andere manier is daar de verhouding niet goed van. Ik zit te laag en krijg ik last van mijn schouders/armen.


De man kon het niet langer aanzien en bood me met tafel en al te verhuizen naar een warmere plek in huis. Dat was lief van hem. En dit is nu mijn nieuwe (tijdelijke)werkplek. Het uitzicht is min of meer hetzelfde. Ik ben de gang overgestoken en zit nu aan de andere kant van de voordeur. Hier is het nog steeds niet echt lekker warm maar het scheelt wel heel veel met de andere kant.


Echt handig is het niet want alle spullen die ik nodig heb, liggen nog in de andere kamer. Daar loop ik nu zo'n tig keer per dag naartoe om iets te pakken of terug te leggen. En daar krijg ik het toch eigenlijk best een beetje warm van. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel, niet? Voordeel is ook dat ik alleen deze tafel tot mijn beschikking heb om spullen op te leggen. En omdat hier nogal eens andere mensen in en uit lopen voel ik me geroepen de boel enigszins geordend te houden. Gelukkig is het maar tijdelijk want ik zag dat ze over een paar dagen hogere temperaturen verwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten