dinsdag 23 januari 2018

Opruimen, uitzoeken...

Twee keer per jaar ga ik door het huis en maak ik echt schoon. Een ouderwetse schoonmaak. Alles gaat dan van zijn plaats. Er wordt gelucht, alles gaat zoveel mogelijk naar buiten en gaat pas weer op zijn plekje als alles verder schoon is. Het klinkt als een verhaal van vroeger maar dit is ook een huis van vroeger. En ik ben zo langzamerhand ook van vroeger aan het worden ;-) Het afgelopen jaar kwam er niet veel van mijn grote plannen en de najaarsschoonmaak werd niet afgemaakt. Nu ik weer een beetje opknap heb ik toch mijn oude plan maar weer van stal gehaald. Niet zoals vroeger alles in één keer, maar steeds een stukje. Zo kom ik toch ook weer een heel eind. 


Bij het terugzetten van de spullen kijk ik kritisch of in ze nog wil houden. En als ik ze houd, waarom dan? Om het verhaal, de persoon van wie ik het voorwerp kreeg, de situatie waar ik toen in verkeerde? Soms weet ik niet eens waarom ik spullen wil houden. Ze zijn er dan gewoon altijd al geweest. Ik word wel langzaamaan wat makkelijker in het wegdoen van e.e.a.


Soms heb ik er zelf echt niks meer aan en blijf ik het nog moeilijk vinden om het te verwijderen. Dan maak ik er foto's van. Zo blijven ze toch nog even bij me. Ik heb gemerkt dat het allereerst makkelijker is om het dan weg te doen en het gekke is ook dat ik de foto's echt niet langer bewaar dan nodig is. Als het gevoel weg is, gaan de foto's ook de prullenbak in. Want foto's van dingen zijn ook maar dingen toch?


Drie grote AH tassen konden deze maand weer naar de kringloop. Zij waren er blij mee. De spulletjes werden zo uit de tas in de winkel gezet en ook al weer verkocht waar ik min of meer bij stond. Hoe leuk is het om te zien dat er iemand blij wordt van iets waar jij niet blij meer van werd. Van de opbrengst gaat 100 % naar het goede doel, zodat nog veel meer mensen blij worden. De mensen van de kringloopwinkel zijn daar bijzonder goed in en werken er met hart en ziel voor. Zonder nieuwe spullen ging ik terug naar huis. Verder met opruimen, uitzoeken en schoonmaken. Ze geven mooi weer op de komende dagen dus..... :-)

2 opmerkingen:

  1. ja zo doe ik het ook lekker weer doorgeven wat je zelf niet meer nodig hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grote schoonmaak... doe ik niet meer echt. Ook vervangen door nu en dan een beetje. En zo blijft het ook op orde. Flink van je dat je naar de Kringloop ging zonder weer iets mee te brengen want anders ben je weer bij af! :-)

    BeantwoordenVerwijderen