woensdag 9 augustus 2017

Warm wolletje...

Ik realiseerde me laatst dat het best lang geleden is dat ik hier wat breiwerk liet zien. Nu ik wat meer aan 'de stoel' gebonden ben, heb ik steeds iets op de pennen staan. Ik gebruik daar wol voor uit mijn voorraad en ga daar mee door tot deze op is. Tot die tijd koop ik geen nieuw garen meer :-) Ik was in eerste instantie van plan om een sjaal te breien maar ik heb er toch een col van gemaakt door gewoon het begin aan het eind vast te naaien. Ik gebruikte garen van Zeeman van de collectie van 2 (?) jaar geleden. Het is blauw met wat variatie er in. Het geeft een leuk effect. 




Wil je de sjaal ook breien? Dan geef ik je hier het patroon. Je kunt zelf bedenken hoe breed je de sjaal wilt. Ik hou van royaal en nam 60 steken. Naaldnummer 5. Wil je meer of minder steken? Neem in ieder geval een meervoud van 5 steken. Dus 45- 50- 35-20 enz. Het patroon bestaat uit twee toeren die steeds terugkomen. Ik gebruik twee bollen van 100 gram en brei gewoon net zo lang tot de wol op is. Je hebt dan een royale col die je twee keer los of drie keer wat strakker om kunt slaan.


Toer 1: 2 steken recht breien, daarna 1 steek averecht en daarna vier steken recht. Dit doe je de hele naald. Dus steeds 1 averecht en daarna 4 recht. Aan het eind van de naald hou je als het goed is 3 steken over. Die brei je als volgt: 1 averecht en daarna 2 recht.


Toer 2: begin je weer met 2 steken recht, daarna laat je de steek die je de vorige keer averecht breide nu van je ene naald naar de andere glijden. Dus niks mee doen,  behalve doorschuiven. Daarna brei je 4 steken recht. Dan zet je weer een steek van de ene naald naar de andere naald en brei je weer 4 steken recht. Daar ga je mee door tot je nog 3 steken op de naald hebt staan. Die brei je als volgt: 1 overzetten en twee recht breien.
-
Dat is alles. Niet al te moeilijk toch? Op een gegeven moment kun je het met je ogen dicht breien. Je herkent de steek die je afhaalt meteen omdat hij er een beetje anders uitziet dan de rest en dat voel je trouwens ook meteen. Heb je nog vragen over dit breiwerk, dan hoor ik dat graag tinekehendrikse@hotmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten