woensdag 24 mei 2017

Nepper...

20 mei. Hadden jullie vroeger een 'echte' Barbie? Ik niet. Mijn popje leek wel heel veel op Barbie maar ze was dat niet. Ik weet niet waarom ze niet 'echt' was. Misschien wilden mijn ouders er niet teveel geld aan uitgeven of vonden ze dit popje mooier. Misschien was ze simpelweg niet in ons kleine dorp te koop. Het maakte eigenlijk ook niet uit. Mijn popje heette Tressy.
Je ziet haar hier op de foto's. Tressy kwam uit Frankrijk. En ze had lang haar. En een knopje in haar buik.


Met een sleuteltje (heb ik nog steeds) kon je haar haar langer en korter draaien. Midden boven op haar hoofd kwam er dan een streng haar uit. Niemand anders had zo'n 'Barbie". Het was een bijzonderheid en het gaf me zelfs een zekere status op school. Met mijn vriendinnetje Anja breide ik truitjes voor Tressy. Ik kan me niet herinneren of we ooit iets afmaakten maar we begonnen er wel aan ;-) Anja had ook geen echte Barbie. Haar popje heette Cindy en als ik het me goed herinner had Cindy een wat groter hoofd. Mijn andere vriendinnetje Marrie had wel een echte Barbie. Maar dan wel een zonder haar. Als ik bij haar speelde ruilden we en mocht ik met die van haar, zoals we dat toen noemden. Marie had een doosje met 3 losse pruikjes en daar kon je er dan een van kiezen. Als ik me goed herinner waren het een rode pruik met kort haar, een donkere met lang haar en een blonde pruik met halflang haar waar je dan een haarbandje in kon doen.


Eindeloos speelde ik ermee. Buitenshuis met mijn vriendje en vriendinnetjes. Binnenshuis met mijn zusje. Mijn vader maakte zelfs ooit een kast voor de kleertjes. Ik heb hem nog steeds. We wilden heel graag een man (was het toen al Ken?) maar daar voelde mijn moeder niet veel voor. Toen we de hand konden leggen op een goedkope barbie besloten we om daar dan de borsten af te knippen en het haar kort te knippen. Dat lukte maar gedeeltelijk maar voor ons was dat destijds goed genoeg. Mijn moeder naaide wat kleertjes en breide zelfs een trui (ook die kleertjes heb ik nog steeds) Een 'tante' naaide ook het een en ander en zo kwamen we nog een heel eind. Echt mooie dingen kregen we voor verjaardag en Sinterklaas. Ik herinner me nog een brokaten avondjurk met bijpassende jas en een schitterende trouwjurk. Alle kleertjes zijn er nog en gezien hun leeftijd, in goede staat.


De meeste van de kleertjes van de Barbies van mijn dochter niet. Die waren al van dat rare plakkerige spul gemaakt. Beetje nepstof. Jammer want alles zit aan elkaar geplakt en de glitters zijn er ook allemaal afgegaan. Ik stond er nog versteld van hoeveel kleertjes ik eigenlijk nog zelf gemaakt had voor mijn dochters' Barbie. Zij had trouwens ook een Benneton black Barbie kan ik me herinneren.
Hier zijn alleen nog mijn spullen, aangevuld met wat nieuwere popjes.
-
Bij het vinden van het boekje met haarstijlen werd ik helemaal blij. De foto's zijn niet heel best, maar ik wilde er toch een paar met jullie delen. Zijn ze niet heel erg leuk? En wat zou het nog goed kunnen om de haartjes zo te doen vinden jullie niet? Misschien dat ik nog meer spulletjes vind. Dan zal ik dat zeker met jullie delen. Speelden jullie veel met Barbie? Hoeveel hadden jullie er? Waren ze echt of 'nep? Maakten jullie er ook zelf kleertjes voor? Ik ben zó benieuwd naar jullie verhalen :-)

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik heb nog altijd een Skipper en een Midge, had ook geen echte Barbie.Heb ook nog een speciaal koffertje daarin hangen wat kleertjes, echte en zelfgemaakte. Eb ja ik heb ook nog een paar nep Barbies. Laatst kreeg ik een echte verzamel Barbie van een vriendin, zo leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had wel een echte Barbie. Deed spelden in haar oren als oorbellen en toen werd ze groen! Helaas heb ik haar niet meer. Geen idee of ik er veel mee speelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellig 'nep' barbie verhaal. Ook ik had geen echte. Mijn moeder was meer van de alternatieven. Zo hadden we ook geen echt lego maar een zachte soort. Volgens mij heb ik er wel veel mee gespeeld maar ik kan het me niet goed meer herinneren. Ik herinner me nog wel de laarsjes waar we creme in deden zodat ze makkelijk aan en uit gingen (of was het talkpoeder :)en ik maakte gymringen in de deurpost. Mijn nichtje in Amerika had enorm veel echte barbie en Ken spullen. Of zij was meer verwend dan ik of in Amerika was het gangbaarder speelgoed. Inmiddels heb ik de schade ingehaald en mijn eigen kleine verzameling. Hoog tijd dat ik daar eens kleertjes voor ga breien.

    BeantwoordenVerwijderen