donderdag 20 april 2017

Even terug in de tijd...

29 maart. Als ik nu (in april) terugdenk aan de maand maart, is het goed dat ik iedere dag aantekeningen maakte en nu schrijf wat er gebeurde. Ik zou willen dat ik dat vorig jaar ook gedaan had, toen mijn moeder overleed. Ik herinner me daar alleen flarden van. Zondag overleed schoonmoeder. Maandag werd alles omtrent de uitvaart geregeld en dinsdag werd begonnen met het leegruimen van het appartement. Haar breinaalden, de kaartjes met wol om sokken te stoppen, een buisje haaknaalden, een borduurwerk, wat poppenkleertjes, een uitgeknipt krantenartikel, de fotoalbums, haar poëziealbum. En nog zoveel meer spullen die bepaalden wie ze was. En nu werden de meeste van die spullen weggegooid of naar de kringloop gebracht.


Van sommige dingen (als ik zeker wist dat ze naar de kringloop gingen) heb ik gevraagd of ik ze mocht. Natuurlijk mocht dat. Graag zelfs. Woensdag daarna bleef ik thuis. De dominee zou komen om de dienst te bespreken en ik vond dat een zaak van haar eigen kinderen. Bovendien was ik zo verschrikkelijk moe. Ik heb normaal gesproken al niet veel energie en als er dan emotionele dingen bijkomen gaat het mis.


Ik ruimde hier en daar wat op en maakte schoon. De wasmachine maakte overuren. Ik kocht een bloemetje op de markt en vulde de koelkast. In de middag las ik wat in een gedichtenbundel en luisterde ik naar de oude Bach. Ik vind zijn muziek zo troostend. Voor ik het wist was de dag voorbij en kwam de man thuis. Aan zijn gezicht kon ik zien dat het een zware dag geweest was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten