vrijdag 27 januari 2017

Naaien...

Als in het najaar de avonden langer worden, het dus eerder donker is en je wat meer binnen blijft, krijg ik altijd zin om te breien. Dat duurt dan tot zo ongeveer eind februari. Als het langer licht blijft 's avonds en het licht overdag helderder is schakel ik over op haken. Het gebeurt vanzelf. Niet dat ik in de winter niet haak en in het voorjaar niet brei, zo scherp trek ik de grens nou ook weer niet.



Zo doe ik het ook met de inrichting hier van mijn werkkamer. Nu staat de tafel naar de ramen toe. Zodat ik elk sprankje licht wat door de grote ramen naar binnen komt mee kan nemen. Als het straks langer licht wordt draai ik de tafel een kwartslag. Dan kijk ik naar de schoorsteen en de boekenkast.  In de zomer draai ik juist van het licht af. Dan is het te warm bij het raam en werk ik precies andersom. De twee tafels die hier staan zet ik dan haaks op elkaar en creĆ«er zo op die manier een soort van gezellig hoekje.


Dat is vaak ook de periode dat de naaimachine uit de kast komt en ik dingen ga naaien. Zo naaide ik deze leuke overgooier. Hij zou eventueel zonder iets gedragen kunnen worden als het heel erg warm is. Ik draag er het liefst een shirtje onder. Het is een patroon uit een Knip maar ik heb er wel het een en ander aan verandert. Net zo lang tot het naar mijn zin was. Langer gemaakt. Smaller aan de onderkant. Hals een beetje omhoog, schouders wat smaller. De afwerking deed ik met een biaisbandje. Dat vind ik mooier dan een beleg. De kleur is moeilijk op de foto te vangen. Donkerblauw met een witte stip. Op de bovenste foto fladdert het een beetje maar daarom maakte ik de detailfoto hierboven. Voor nu een beetje te koud om te dragen maar voor we het weten is het weer voorjaar en dan ben ik er vast klaar voor. Nu eerst nog maar even dat leuke breiwerk oppakken en afmaken. Fijn weekend!

2 opmerkingen:

  1. Ik vind m enig. Lekker een legging en een warm vest erbij, en jij hebt het niet koud meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je compliment! Ik ben niet zo'n naaiSter dus als iets lukt heb ik de neiging om er meteen een paar te maken. Ik heb hem nu aan. Met legging eronder en een heerlijk warm vest. Goed advies :-)

      Verwijderen